"Eihän maailmassa tapahdu ikinä mitään muutoksia jos näistä ei niinku puhuta ja tuoda niitä niinku esille" : tutkimus globaalikasvatuksen menetelmistä
Pöllänen, Fanni; Vehviläinen, Juho (2025)
Pöllänen, Fanni
Vehviläinen, Juho
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502172977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502172977
Tiivistelmä
Kajaanin seurakunta sisällyttää kasvatustyöhönsä globaalikasvatuksen menetelmiä, joilla pyritään ottamaan lasten ja nuorten kanssa puheeksi ajankohtaisia aiheita ja kansainvälisesti merkittäviä teemoja. Globaaleja teemoja käsitellään enemmän koulumaailmassa eikä Suomen evankelisluterilaisen kirkon seurakuntien kasvatustyöhön ole laajemmin vakiintunut globaalikasvatusta tukevia toimintamalleja. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia haastatteluiden ja havainnoinnin avulla, miten Kajaanin seurakunta toteuttaa globaalikasvatuksen menetelmiä sekä selvittää seurakunnan globaalikasvatukseen osallistuvilta lapsilta ja nuorilta heidän kokemuksiaan toimintaan osallistumisesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoisuutta globaalikasvatuksen toteutumisesta seurakuntaympäristössä sekä antaa seurakunnille näkökulmia siihen, miltä globaalikasvatuksen menetelmien toteuttaminen voi näyttää seurakuntaympäristössä. Opinnäytetyö on tutkimuspainotteinen ja tutkimusmenetelmä on laadullinen tutkimus.
Tutkimusta varten haastateltiin Kajaanin seurakunnan globaalikasvatuksesta vastaavia työntekijöitä sekä toimintaan osallistuvia lapsia ja nuoria. Työntekijöiden haastattelut järjestettiin yksilöhaastatteluina. Lasten ja nuorten haastattelut järjestettiin ryhmähaastatteluina. Haastattelumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluiden edetessä haastateltaville esitettiin kysymyksiä myös valmiiden kysymysten ulkopuolelta. Työntekijöitä varten oli laadittu omat haastattelukysymykset. Lapsille ja nuorille olivat omat haastattelukysymyksensä.
Tuloksista havaittiin, että Kajaanin seurakunnan järjestämä globaalikasvatus tukee Kajaanin seurakunnan nuorten ymmärrystä maailmanlaajuisista kysymyksistä ja arvopohjan rakentumista, koska heillä on mahdollisuus keskustella erilaisista maailmanlaajuisista ja arvoihin liittyvistä kysymyksistä.
Avainsanat: kirkon kasvatus- ja nuorisotyö, lasten ja nuorten osallisuus, globaalikasvatus, globaali vastuu, The Lutheran parish of Kajaani has global education methods in its educational work, which aim to discuss current topics and internationally significant themes with children and young people. Global themes are more widely discussed in the school world, and there are no established operating models supporting global education in the educational work of the parishes of the Evangelical Lutheran Church of Finland. The purpose of the thesis was to investigate, through interviews and observation, how the Kajaani parish implements global education methods, and to find out from the children and young people participating in the parish's global education their experiences of participating in the activities. The aim of the thesis was to increase awareness of the implementation of global education in the parish environment and to give parishes perspectives on what the implementation of global education methods can look like in the parish environment. The thesis is research-oriented and the research method is qualitative research.
Employees responsible for global education in the church of Kajaani, as well as children and young people participating in the activities, were interviewed for the research. The interviews with employees were conducted as individual interviews. The interviews with children and young people were conducted as group interviews. The interview method used was a semi-structured thematic interview. As the interviews progressed, the interviewees were also asked questions outside the prepared questions. The employees answered their own interview questions. Children and young people had their own interview questions.
The results found that the global education organized by the Kajaani parish supports the understanding of global issues and the building of a value base among the young people of the Kajaani parish, because they have the opportunity to discuss various global and value-related issues.
Keywords: Church education and youth work, global education, global responsibility, participation of children and young people
Tutkimusta varten haastateltiin Kajaanin seurakunnan globaalikasvatuksesta vastaavia työntekijöitä sekä toimintaan osallistuvia lapsia ja nuoria. Työntekijöiden haastattelut järjestettiin yksilöhaastatteluina. Lasten ja nuorten haastattelut järjestettiin ryhmähaastatteluina. Haastattelumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluiden edetessä haastateltaville esitettiin kysymyksiä myös valmiiden kysymysten ulkopuolelta. Työntekijöitä varten oli laadittu omat haastattelukysymykset. Lapsille ja nuorille olivat omat haastattelukysymyksensä.
Tuloksista havaittiin, että Kajaanin seurakunnan järjestämä globaalikasvatus tukee Kajaanin seurakunnan nuorten ymmärrystä maailmanlaajuisista kysymyksistä ja arvopohjan rakentumista, koska heillä on mahdollisuus keskustella erilaisista maailmanlaajuisista ja arvoihin liittyvistä kysymyksistä.
Avainsanat: kirkon kasvatus- ja nuorisotyö, lasten ja nuorten osallisuus, globaalikasvatus, globaali vastuu,
Employees responsible for global education in the church of Kajaani, as well as children and young people participating in the activities, were interviewed for the research. The interviews with employees were conducted as individual interviews. The interviews with children and young people were conducted as group interviews. The interview method used was a semi-structured thematic interview. As the interviews progressed, the interviewees were also asked questions outside the prepared questions. The employees answered their own interview questions. Children and young people had their own interview questions.
The results found that the global education organized by the Kajaani parish supports the understanding of global issues and the building of a value base among the young people of the Kajaani parish, because they have the opportunity to discuss various global and value-related issues.
Keywords: Church education and youth work, global education, global responsibility, participation of children and young people