Parempi tavoittaminen yritysviestinnällä
Heinonen, Sanna (2025)
Heinonen, Sanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502203138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502203138
Tiivistelmä
Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen haasteena on ollut käyttöjärjestelmiin liittyviä ongelmia tiedonkulussa. Virallinen viestintä tapahtuu turvallisuusverkossa eli TUVEssa, joka on saatavilla vain TUVE -laitteilla (esim. TUVE-tietokone) ja TUVE -kortilla. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa käytettävyystietoa päätöksenteon avuksi TUVEn jatkosopimusta ratkaistaessa. Lisäksi tässä opinnäytetyössä selvitetään eri viestintä- ja tiedonhallinnan vaihtoehtoja tiedonkulun parantamiseksi. TUVE -järjestelmään liittyviä ongelmia ovat hitaus ja jähmeys, epäluotettavuus, kankeus ja monimutkaisuus, tiimityöskentelyyn ja tiedonhallintaan liittyvät vaikeudet, käytön esteet ja tekniset ongelmat.
Opinnäytetyössä selvitetään tietoperusta TUVEn taustalla. Aineistoa käyttäjien näkökulmasta kerätään koko henkilöstölle suunnatulla kyselyllä, puoli strukturoiduilla haastatteluilla sekä käyttämällä testihenkilöä. Benchmarking -menetelmällä saadaan tietoa toiselta pelastuslaitokselta, jossa viestintää hoidetaan eri tavalla. Havainnointi toimii myös yhtenä menetelmänä läpi opinnäytetyön.
Opinnäytetyöstä nousee hyvin esille käyttäjien näkemyksiä ja kokemuksia TUVEsta ja viestinnästä. Tilaaja sai niistä käyttökelpoista tietoa TUVE -jatkosopimusratkaisua varten. Opinnäytetyössä tuotiin esiin myös keinoja ja ehdotuksia tiedonkulun ja viestinnän parantamiseen.
Sisäinen viestintä on muuttunut haastavammaksi TUVEn myötä. Sähköpostit tavoittavat henkilöt huonosti ja viikottaisessa info -tilaisuudessa on usein teknisiä ongelmia. Tässä opinnäytetyössä mietitään kehitysehdotuksia sisäiseen viestintään.
Opinnäytetyön tavoitteet täyttyivät erittäin hyvin. Tilaaja sai haluamaansa tietoa TUVEsta sekä kehitysideoita sisäiseen viestintään ja opinnäytetyön tekijälle työ oli mielenkiintoinen ja antoisa.
Opinnäytetyössä selvitetään tietoperusta TUVEn taustalla. Aineistoa käyttäjien näkökulmasta kerätään koko henkilöstölle suunnatulla kyselyllä, puoli strukturoiduilla haastatteluilla sekä käyttämällä testihenkilöä. Benchmarking -menetelmällä saadaan tietoa toiselta pelastuslaitokselta, jossa viestintää hoidetaan eri tavalla. Havainnointi toimii myös yhtenä menetelmänä läpi opinnäytetyön.
Opinnäytetyöstä nousee hyvin esille käyttäjien näkemyksiä ja kokemuksia TUVEsta ja viestinnästä. Tilaaja sai niistä käyttökelpoista tietoa TUVE -jatkosopimusratkaisua varten. Opinnäytetyössä tuotiin esiin myös keinoja ja ehdotuksia tiedonkulun ja viestinnän parantamiseen.
Sisäinen viestintä on muuttunut haastavammaksi TUVEn myötä. Sähköpostit tavoittavat henkilöt huonosti ja viikottaisessa info -tilaisuudessa on usein teknisiä ongelmia. Tässä opinnäytetyössä mietitään kehitysehdotuksia sisäiseen viestintään.
Opinnäytetyön tavoitteet täyttyivät erittäin hyvin. Tilaaja sai haluamaansa tietoa TUVEsta sekä kehitysideoita sisäiseen viestintään ja opinnäytetyön tekijälle työ oli mielenkiintoinen ja antoisa.