Tunnetaidot arjen apuna: tunnetaitotyöskentelyn menetelmänkansio lastensuojeluyksikölle
Nivala, Pihla; Heikkilä, Priita (2025)
Nivala, Pihla
Heikkilä, Priita
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503144264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503144264
Tiivistelmä
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä tunnetaitotyöskentelyn menetelmäkansio lastensuojeluyksikölle. Tavoitteena oli tuoda työntekijöille lisää keinoja tunnetaitotyöskentelyyn lastensuojelun toimenpiteenä sijoitettujen lasten kanssa. Yhteistyökumppanina tässä opinnäytetyössä toimi Pohjois-Pohjanmaalla sijaisteva perustason 7- paikkainen lastensuojelulaitos. Menetelmäkansio tehtiin heidän työskentelynsä tueksi.
Kehittämistyö toteutettiin konstruktivistista mallia soveltaen. Työlle määriteltiin tavoite, jonka mukaan kehittämistyötä alettiin suunnittelemaan ja toteuttamaan. Suunnitteluvaiheessa kartoitettiin yhteistyökumppanin työntekijöiden ajatuksia ja toiveita liittyen tunnetaitoihin ja menetelmäkansioon. Kartoitus toteutettiin viidellä kysymyksellä, joista saatiin kirjallinen kooste työyhteisön näkemyksistä. Toteutusvaiheessa kerättiin tunnetaitotyöskentelyyn soveltuvia menetelmiä käytettyyn tietopohjaan perustuen. Kehittämistyötä arvioitiin yhdessä yhteistyökumppanin kanssa, jonka jälkeen työtä vielä muokattiin, jotta asetetut tavoitteet täyttyisivät.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi tunnetaitotyöskentelyn menetelmäkansio, joka sisältää 14 erilaista menetelmää ja harjoitusta. Kansion materiaali soveltuu käytettäväksi 6–10- vuotiaiden lasten kanssa.
Asiasanat: lapsen kehitysvaiheet, lastensuojelu, tunnetaidot, tunteet
Kehittämistyö toteutettiin konstruktivistista mallia soveltaen. Työlle määriteltiin tavoite, jonka mukaan kehittämistyötä alettiin suunnittelemaan ja toteuttamaan. Suunnitteluvaiheessa kartoitettiin yhteistyökumppanin työntekijöiden ajatuksia ja toiveita liittyen tunnetaitoihin ja menetelmäkansioon. Kartoitus toteutettiin viidellä kysymyksellä, joista saatiin kirjallinen kooste työyhteisön näkemyksistä. Toteutusvaiheessa kerättiin tunnetaitotyöskentelyyn soveltuvia menetelmiä käytettyyn tietopohjaan perustuen. Kehittämistyötä arvioitiin yhdessä yhteistyökumppanin kanssa, jonka jälkeen työtä vielä muokattiin, jotta asetetut tavoitteet täyttyisivät.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi tunnetaitotyöskentelyn menetelmäkansio, joka sisältää 14 erilaista menetelmää ja harjoitusta. Kansion materiaali soveltuu käytettäväksi 6–10- vuotiaiden lasten kanssa.
Asiasanat: lapsen kehitysvaiheet, lastensuojelu, tunnetaidot, tunteet