Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Alle kouluikäisten lasten liikunnan kokonaisvaltainen merkitys: opas huoltajille 2–5-vuotiaiden lasten liikunnan lisäämiseksi

Lanu, Anne; Lensment, Marili (2025)

 
Avaa tiedosto
Lanu Lensment.pdf (2.662Mt)
Lataukset: 


Lanu, Anne
Lensment, Marili
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503124083
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kertoa liikunnan kokonaisvaltaisista hyödyistä lasten kasvussa ja kehityksessä sekä tuoda esiin, miten liikunta on erinomainen keino lisätä tärkeää lapsen ja huoltajan välistä vuorovaikutusta. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli luoda opas, joka tarjoaisi käytännön suosituksia alle kouluikäisten lasten liikunnan tukemiseksi ja edistämiseksi kotona. Tavoitteena oli, että opas toimisi hyödyllisenä välineenä lasten huoltajille, tukien lasten liikunnan lisäämistä. Oppaan avulla lasten huoltajat saivat konkreettisia keinoja, joita he voisivat soveltaa kotona. Oppaasta oli tarkoitus tulla kiinnostava, helposti luettava ja ymmärrettävä, innostava ja visuaalisesti houkutteleva. Huoltajat saivat tämän oppaan käyttöönsä sähköisesti Peda.Netin kautta. Oppaaseen tutustuttuaan huoltajat saivat sähköisen kyselylomakkeen, jolla arvioimme oppaan hyödyllisyyttä. Opinnäytetyö tehtiin kehittämispainotteisena, jossa hyödynnettiin yhteiskehittämisen menetelmää Forssassa sijaitsevan päiväkodin huoltajien kanssa. Kehittämisen menetelmänä käytimme PDCA-mallia.

Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli liikunnan merkitystä motoristen taitojen, oppimisen, sosiaalisten taitojen sekä perhesiteiden ja yhteisöllisyyden kehittymisessä. Teoriaosuuden oli tarkoitus perustella ja tuoda esiin seikkoja lasten kehityksessä, joihin on mahdollisuus vaikuttaa liikunnan keinoin. Huoltajille suunnatun oppaan tarkoituksena oli saada lasten huoltajat kiinnostumaan liikunnan merkityksestä, motivoitua liikunnan lisäämisestä perheen arkeen sekä ymmärtämään liikunnan ja yhdessäolon tuomia hyötyjä lasten kokonaisvaltaisena hyvinvointina.

Tulosten perusteella opas koettiin selkeäksi, käytännölliseksi ja motivoivaksi välineeksi lasten liikunnan lisäämisessä. Suurin osa huoltajista piti oppaan sisältöä hyödyllisenä ja helposti sovellettavana arkeen. Aktiviteetit arvioitiin pääosin motivoiviksi, ja ne rohkaisivat perheitä lisäämään liikuntaa. Oppaan
vaikutus perheen yhteisiin liikuntahetkiin vaihteli, mutta se tuki lasten päivittäistä liikuntaa. Opas täytti sille asetetut tavoitteet ja tarjosi huoltajille käytännön keinoja edistää lapsen liikunnallista elämäntapaa.


Asiasanat: motoriset taidot, oppiminen, perhesiteet, sosiaaliset taidot
 
The purpose of this thesis was to tell about the all-encompassing benefits of exercise in relation to growth and development of children, and to underline exercise as an excellent tool in increasing social interaction between a child and their guardian. Intension of this thesis was to create a guide, which would offer practical advice how to support and encourage exercise of under school age children at home. The goal was that guardians would get concrete means, which they could adapt to home environment. The guide was meant to be capturing, easy to read and comprehend, encouraging and visually appealing. The guide was given to the guardians in electronic form via Peda.Net. After they had familiarized themselves with the guide, the guardians were given an electronic questionnaire, which was used to evaluate the usefulness of the guide. The thesis was made as development-oriented work, in which we made use of co-operation method together with guardians of a day care center situated in Forssa. We used DCA-model as the method of development.

The theoretical part of the thesis dealt with the importance of exercise in development of motor skills, learning, social skills, family bonds and sense of community. The purpose of theoretical part was to bring out and rationalize circumstances in a development of children, which are possible to influence via physical education. The purpose of the guide for guardians was to raise interest towards exercise in the guardians of the children, add motivation towards increasing exercise in the everyday family activities and add understanding of the all-encompassing benefits of exercise and being together as a form of holistic wellbeing.

Based on the results, the guide was perceived as a clear, practical, and motivating tool for increasing children's physical activity. Most guardians found the content useful and easily applicable to daily life. The activities were generally considered motivating and encouraged families to engage in more physical activity. The guide’s impact on shared family exercise moments varied, but it supported children's daily physical activity. The guide met its objectives and provided guardians with practical means to promote an active lifestyle for their children.


Keywords: motor skills, learning, family bonds, social skills
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste