Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmalla kohti oppilaitoksen sosiaalista kestävyyttä
Soronen, Jaana (2025)
Soronen, Jaana
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503234780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503234780
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä oli kehittämistehtävänä laatia Iin kansalaisopiston ja taidekoulun toiminnallinen tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma. Kehittämistehtävän tavoitteena oli asiakaslähtöisesti kehittää oppilaitoksen yhdenvertaisia opetuspalveluja, parantaa sosiaalista kestävyyttä ja purkaa mahdollisia syrjiviä ja epäoikeudenmukaisia käytänteitä. Tämä opinnäytetyö on kuvaus tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmatyön prosessista ja sen johtamisesta: Kehittämistarpeen tunnistamisesta toimenpiteiden jalkauttamiseen. Prosessin lopputuotoksena syntyi oppilaitoksen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma, sekä info- ja viestintämateriaalia, mikä avulla toimenpiteitä jalkautetaan käytäntöön. Oppilaitoksen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyö on syklinen prosessi, missä keskeistä on toiminnan kehittäminen ja osallistujien aktiivinen rooli. Tämä opinnäytetyö tarjoaa yhden lähestymistavan sosiaalisen kestävyyden kehittämistyöhön oppilaitoskontekstissa, kun tavoitteena on sosiaalisiin käytäntöihin kohdistuvaa, ongelmien ratkaisuun ja muutoksiin johtavaa toimintaa.