Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

The Impact of Social Media on Women’s Self-Esteem and The Use of Makeup

Fagerholm, Melina (2025)

 
Avaa tiedosto
Fagerholm_Melina.pdf (606.2Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Fagerholm, Melina
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504116217
Tiivistelmä
The purpose of this study is to gain knowledge about how social media affects women’s self-esteem, self-image and the way makeup plays a big part in outside beauty and the use of makeup. The rise of social media has significantly affected how women perceive beauty standards. Many different platforms expose audience to beauty influencers, commercials, filtered images shaping their attitude toward makeup and self-image. This study explores how social media affects women’s use of makeup, their motivations for wearing it, and the psychological impact it has on their self-esteem and self-image. This study uses qualitative research, with semi-structured interviews for understanding these effects. Women with the ages 18 to 31 years have taken part in this qualitative study.

The result show that social media do have a great impact on women’s self-esteem and self-confidence, the findings also showed that age plays a big role in the perception of beauty ideals. The results show that social media have an impact on women’s makeup habits. Findings reveal that social media significantly influences women’s self-esteem and makeup usage, with age playing a crucial role in how beauty ideals are perceived. Younger informants (18-24) reported feeling more influenced by beauty trends, while older informants (25-31) expressed that social media severs both as a source of empowerment and a factor to contributing to unrealistic beauty expectations.
 
Syftet av denna studie är att få kunskap om hur sociala medier påverkar kvinnor självkänsla, självbild och hur smink spelar en stor roll för det yttre utseendet och användningen av smink. Den ökade användningen av sociala medier har haft en betydande inverkan på hur kvinnor uppfattar skönhetsideal. Olika plattformar exponerar publiken för skönhets influensers, reklam och filtrerade bilder, vilket formar deras attityd till smink och självbilden. Denna studie undersöker hur sociala medier påverkar kvinnor användning av smink, deras motivationer för att bära det och den psykologiska påverkan den har på deras självkänsla och självbild. Studien använder en kvalitativ forskningsmetod med semi-strukturerade intervjuer för att förstå dessa effekter. Kvinnor i åldrarna 18 till 31 år har deltagit i denna studie.

Resultatet visar att sociala medier har en stor påverkan på kvinnors självkänsla och självförtroende. Fynden visar också att ålder spelar en viktig roll i uppfattningen av skönhetsideal. Resultatet visar att sociala medier påverkar kvinnor sminkvanor. Fynden visar att sociala medier har ett betydande inverkan på kvinnors självkänsla och användning av smink, där ålder spelar en avgörande roll i hur skönhetsidealen uppfattas. Yngre deltagare (18-24) rapporterade att de kände sig mer påverkade av skönhets trender, äldre deltagare (25-31) hade en mer kritisk syn på digitala skönhetskulter. Många informanter uttryckte att sociala medier både fungerar som en källa till styrka och som en faktor som bidrar till orealistiska skönhetsideal.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste