Lasten ja nuorten osallisuus sijaishuollossa: lastenkokoukset osallisuuden vahvistajana
Sandqvist, Johanna; Tapio, Heidi (2025)
Sandqvist, Johanna
Tapio, Heidi
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504096051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504096051
Tiivistelmä
Osallisuuden teema toimi opinnäytetyömme viitekehyksenä. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yhteistyökumppanin tarpeesta rakenne lastenkokouksien pitämiseen sijaishuoltoyksikössä. Tarkoituksena oli kehittää jo olemassa olevaa porinatuokiota lastenkokouksen muotoon sekä koostaa selkeä ohjeistus lastenkokouksien pitämiseen sijaishuoltoyksikössä. Yhteistyökumppanina toimi valtakunnallinen sosiaalialan toimija.
Teoreettisina lähtökohtina opinnäytetyössä perehdyttiin lasten ja nuorten mahdollisuuksiin vaikuttaa itseään koskeviin asioihin sijaishuoltoyksikön arjessa. Lisäksi opinnäytetyössä perehdyttiin lastenkokouksiin lapsia ja nuoria osallistavana toimintona sijaishuollossa. Kokouskäytänteet yleisellä tasolla vaikuttivat opinnäytetyön kehittämisprosessin taustalla.
Opinnäytetyön toteutustapa oli kehittämispainotteinen tuotos. Lastenkokoukselle muodostettiin runko teoriatietoa hyödyntäen sekä ideointivaiheessa hyödynnettiin yhteistyökumppanilta kerätyt haastatteluvastaukset, jotta suunnitelma vastaisi tarvetta. Kehittämisprosessin aikana käytiin tiivistä vuoropuhelua yhteistyökumppanin kanssa ja lopulta suunniteltu lastenkokous pilotoitiin sijaishuoltoyksikössä meidän toimestamme. Lopputuotos sisälsi yhteen koostetun ohjekansion lastenkokouksien pitämistä varten sekä tyhjiä muistio- ja asialistapohjia.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että asetetut tavoitteet saavutettiin ja kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoitus vastasi suunniteltua. Kehittämisprosessi eteni vaiheittain, vaikka aikataulut eivät toteutuneet suunnitelmien mukaan. Opinnäytetyön arviointi keskittyi selkeästi valmiiseen kehittämistuotokseen ja sen toimivuuteen käytännössä. Saatu palaute oli monipuolista ja luonteeltaan positiivista. Opinnäytetyöprosessi koettiin opiskelijoiden näkökulmasta antoisaksi ja ammatillista kasvua vahvistavaksi.
Asiasanat: lastenkokous, osallisuus, sijaishuolto The aim of this thesis was to create a structure for holding children`s meetings in a substitute care unit based on the needs of a collaborating partner. The purpose was to develop an existing discussion session into a structured children`s meeting and to compile clear guidelines for organizing such meetings in substitute care settings. The collaboration partner was a nationwide social services organization.
As a theoretical foundation the thesis examined children`s and young people`s opportunities to influence matters concerning themselves in the daily life of substitute care units. The theme of participation served as the theoretical framework. Additionally the thesis explored children`s meetings as a participatory activity within substitute care. General meeting practices also influenced the thesis development process.
The thesis was conducted as a development-oriented project. Based on theoretical knowledge, an idea for children´s meeting was formed and during the brainstorming phase interview data collected from the collaboration partner was utilized to ensure the plan met the identified needs. Throughout the development process close dialogue was maintained with the collaboration partner and the designed children`s meeting was piloted with children in the substitute care unit. The final output included a structured set of guidelines for organizing children´s meetings along with templatesfor meeting minutes and agendas.
The conclusions of the thesis indicate that the set objectives were achieved and that the planned children`s meetings were found to be a suitable response to the identified need. During the process it became evident that the commitment of adults and a guiding approach were crucial for establishing children`s meetings as a regular and functional practice. The feedback received showed that children`s meetings contribute significantly to fostering a sense of partipication in substitute care units. The development process was considered valuable and supportive of professional growth.
Keywords: children`s meeting, inclusion, out-of-home care
Teoreettisina lähtökohtina opinnäytetyössä perehdyttiin lasten ja nuorten mahdollisuuksiin vaikuttaa itseään koskeviin asioihin sijaishuoltoyksikön arjessa. Lisäksi opinnäytetyössä perehdyttiin lastenkokouksiin lapsia ja nuoria osallistavana toimintona sijaishuollossa. Kokouskäytänteet yleisellä tasolla vaikuttivat opinnäytetyön kehittämisprosessin taustalla.
Opinnäytetyön toteutustapa oli kehittämispainotteinen tuotos. Lastenkokoukselle muodostettiin runko teoriatietoa hyödyntäen sekä ideointivaiheessa hyödynnettiin yhteistyökumppanilta kerätyt haastatteluvastaukset, jotta suunnitelma vastaisi tarvetta. Kehittämisprosessin aikana käytiin tiivistä vuoropuhelua yhteistyökumppanin kanssa ja lopulta suunniteltu lastenkokous pilotoitiin sijaishuoltoyksikössä meidän toimestamme. Lopputuotos sisälsi yhteen koostetun ohjekansion lastenkokouksien pitämistä varten sekä tyhjiä muistio- ja asialistapohjia.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että asetetut tavoitteet saavutettiin ja kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoitus vastasi suunniteltua. Kehittämisprosessi eteni vaiheittain, vaikka aikataulut eivät toteutuneet suunnitelmien mukaan. Opinnäytetyön arviointi keskittyi selkeästi valmiiseen kehittämistuotokseen ja sen toimivuuteen käytännössä. Saatu palaute oli monipuolista ja luonteeltaan positiivista. Opinnäytetyöprosessi koettiin opiskelijoiden näkökulmasta antoisaksi ja ammatillista kasvua vahvistavaksi.
Asiasanat: lastenkokous, osallisuus, sijaishuolto
As a theoretical foundation the thesis examined children`s and young people`s opportunities to influence matters concerning themselves in the daily life of substitute care units. The theme of participation served as the theoretical framework. Additionally the thesis explored children`s meetings as a participatory activity within substitute care. General meeting practices also influenced the thesis development process.
The thesis was conducted as a development-oriented project. Based on theoretical knowledge, an idea for children´s meeting was formed and during the brainstorming phase interview data collected from the collaboration partner was utilized to ensure the plan met the identified needs. Throughout the development process close dialogue was maintained with the collaboration partner and the designed children`s meeting was piloted with children in the substitute care unit. The final output included a structured set of guidelines for organizing children´s meetings along with templatesfor meeting minutes and agendas.
The conclusions of the thesis indicate that the set objectives were achieved and that the planned children`s meetings were found to be a suitable response to the identified need. During the process it became evident that the commitment of adults and a guiding approach were crucial for establishing children`s meetings as a regular and functional practice. The feedback received showed that children`s meetings contribute significantly to fostering a sense of partipication in substitute care units. The development process was considered valuable and supportive of professional growth.
Keywords: children`s meeting, inclusion, out-of-home care