Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nuorten maahanmuuttajien kokemukset Vantaan työllistymispalvelusta

Karem, Avan; Maila, Teija; Ruuhikorpi, Tomi (2025)

Avaa tiedosto
Karem_Maila_Ruuhikorpi.pdf (11.56Mt)
Lataukset: 


Karem, Avan
Maila, Teija
Ruuhikorpi, Tomi
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504106176
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ

Avan Karem, Teija Maila, Tomi Ruuhikorpi
Nuorten maahanmuuttajien kokemukset Vantaan työllistymispalvelusta
44 sivua ja 3 liitettä
kevät 2025
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakonityö


Tämä opinnäytetyö käsittelee maahanmuuttajataustaisten nuorten syrjäytymisen ehkäisyä ja osallisuuden vahvistamista Vantaalla, erityisesti Vantaan työllisyyspalveluiden kontekstissa. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Vantaan Lummetiellä sijaitsevan Osaamiskeskuksen kanssa, jonka tavoitteena on tukea nuoria arjen hallinnassa, oman osaamisen tunnistamisessa ja työelämään siirtymisessä.

Tutkimuksen tarkoituksena selvittää 18–25-vuotiaiden maahanmuuttajanuorten kokemuksia työllisyys- ja kotoutumispalveluista sekä niiden vaikutuksista arkeen ja osallisuuteen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena puolistrukturoituna avoimena haastatteluna. Aineisto kerättiin marraskuussa 2024 ryhmähaastatteluna, johon osallistui viisi Osaamiskeskuksen asiakasta. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin.

Tuloksista ilmeni, että erityisesti Kela ja työllisyyspalvelut koettiin hyödyllisiksi koulutus- ja työpaikkojen löytämisessä, mutta haasteita aiheuttivat eniten kielitaitovaatimukset, palveluprosessien ymmärtäminen, byrokratia ja ohjauksen selkeys. Korkeat kielitaitovaatimukset tuottivat asiakkaille erityisiä haasteita työhön ja koulutukseen hakeutumisessa. Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan todeta, että maahanmuuttajanuorten syrjäytymistä voidaan tehokkaimmin ehkäistä edistämällä palveluiden saavutettavuutta ja parantamalla palvelupolun selkeyttä sekä tarjoamalla yksilöllistä tukea opinto- ja työelämäpoluilla. Erityisesti kielikursseja tulisi olla tarjolla monikanavaisesti, usein ja matalalla kynnyksellä. Horisontaalista palveluohjausta tulisi lisätä.


Asiasanat: maahanmuuttajanuoret, syrjäytyminen, segregaatio, ennaltaehkäisy, haastattelu, tutkimus, opiskelu, työllistyminen, kirkon kansainvälinen diakonia.
 
ABSTRACT

Avan Karem, Teija Maila, Tomi Ruuhikorpi
Experiences of Young Immigrants with Employment Services in Vantaa
44 p., and 3 appendices
Spring 2025
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor of Social Services

This thesis examines the prevention of social exclusion and the promotion of inclusion among young people with immigrant backgrounds in Vantaa, particularly in the context of Vantaa’s employment services. The study was conducted in collaboration with the Competence Center located on Lummetie, which aims to support young people in managing everyday life, recognizing their own skills, and transitioning into working life.

The purpose of the study was to explore the experiences of immigrant youth aged 18–25 regarding employment and integration services, as well as their impact on daily life and social participation. The research was conducted as a qualitative, semi-structured open interview. The data was collected in November 2024 through a group interview with five clients of the Competence Center. The interview data was analyzed using content analysis methods.

The findings revealed that services provided by Kela and employment agencies were particularly beneficial in finding education and job opportunities. However, the most significant challenges were related to language proficiency requirements, understanding service processes, bureaucracy, and the clarity of guidance. High language proficiency demands posed particular difficulties for clients in accessing employment and education.

As a conclusion, the most effective ways to prevent the social exclusion of immigrant youth include improving service accessibility, clarifying service pathways, and providing individualized support in education and career transitions. Language courses should be widely available through multiple channels, frequently offered, and easily accessible. Additionally, horizontal service guidance should be expanded.


Keywords: Immigrant youth, Social Exclusion, Prevention Segregation, Interview, Research, Education, Employment, Church's international social work.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste