Kirkko tutuksi -opas: kirkkokierros 6-9-vuotiaille lapsille
Turpeinen, Suvi; Rimpioja, Jenna (2025)
Turpeinen, Suvi
Rimpioja, Jenna
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504126294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504126294
Tiivistelmä
Tämä kehittämispainotteinen opinnäytetyö käsittelee kirkkokierrosta 6–9-vuotiaille lapsille. Työssä tarkastellaan katsomuskasvatusta, lapsen kehitystä sekä sosiaali- ja kirkkopedagogiikan näkökulmia. Kirkkokierroksen tarkoitus on tukea lasten katsomuksellista osaamista, vahvistaa kristinuskon kulttuuriperintöä sekä innostaa lapsia tutkimaan, osallistumaan ja pohtimaan. Opinnäytetyön tavoitteena on mahdollistaa seurakunnan sekä varhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen yhteistyötä kirkkokierroksen avulla. Tavoitteena on myös tarjota seurakunnan työntekijöille valmis sovellettava pohja kirkkokierrokselle.
Opinnäytetyömme tehtiin yhteistyössä Turun Henrikinseurakunnan kanssa. Kehitimme seurakunnan työntekijöille oppaan, jonka avulla kirkkokierrosta voidaan toteuttaa. Oppaassa käsitellään tietoiskujen kautta kirkkosalin eri asioita, kuten kynttilää, urkuja, ehtoollista ja kastetta. Jokaiseen teemaan on keksitty keskustelu- ja pohdintakysymyksiä sekä toiminnallinen vinkki, jonka avulla voidaan tukea lasten osallisuutta. Opasta testattiin käytännössä oikeassa ympäristössä eli Henrikinseurakunnan kirkkosalissa 7–9-vuotiaiden lasten kanssa.
Yhteistyöseurakunnalla ei ole ollut aikaisemmin vastaavanlaista kirkkokierros-opasta, joten opas vastaa seurakunnan tarpeeseen. Tämä on oppaan käytettävyyden kannalta hyvä. Aikaisemmin kirkkoon ja seurakuntaan on tutustuttu juhlapyhien aikana ja niiden kautta. Oppaamme idea on, että kirkkoon voi tutustua milloin vain. Käytettävyyden uhkana voi olla varhaiskasvatuksen, koulujen ja seurakunnan yhteistyön väheneminen. This development-focused thesis explores a church tour designed for children aged 6 to 9. The study examines worldview education, the development of children in this age group, and perspectives from social and church pedagogy. The purpose of the church tour is to support children's worldview competence, strengthen the cultural heritage of Christianity, and inspire them to explore, participate, and reflect. The aim of the thesis is to facilitate collaboration between the parish, early childhood education, and primary education through the church tour. Additionally, it seeks to provide parish employees with a ready-to-use and adaptable framework for conducting the tour.
The thesis was carried out in collaboration with Bishop Henry’s parish in Turku. We developed a guide for parish employees to help them implement the church tour. The guide was developed includes informative sections about different aspects of the church hall, such as candles, the organ, Holy Communion, and baptism. Each theme is accompanied by discussion and reflection questions, as well as an interactive activity to support children's participation. The guide was tested in a real setting the Henry’s parish in Turku church hall with children aged 7 to 9.
The partner parish has not had a similar church tour guide before, so the guide meets the needs of the parish. This is good for the usability of the guide. Previously, the church and the parish have been visited during and through the holidays. The idea of our guide is that you can get to know the church at any time. Usability may be threatened by a decrease in cooperation between early childhood education, schools and the parish.
Opinnäytetyömme tehtiin yhteistyössä Turun Henrikinseurakunnan kanssa. Kehitimme seurakunnan työntekijöille oppaan, jonka avulla kirkkokierrosta voidaan toteuttaa. Oppaassa käsitellään tietoiskujen kautta kirkkosalin eri asioita, kuten kynttilää, urkuja, ehtoollista ja kastetta. Jokaiseen teemaan on keksitty keskustelu- ja pohdintakysymyksiä sekä toiminnallinen vinkki, jonka avulla voidaan tukea lasten osallisuutta. Opasta testattiin käytännössä oikeassa ympäristössä eli Henrikinseurakunnan kirkkosalissa 7–9-vuotiaiden lasten kanssa.
Yhteistyöseurakunnalla ei ole ollut aikaisemmin vastaavanlaista kirkkokierros-opasta, joten opas vastaa seurakunnan tarpeeseen. Tämä on oppaan käytettävyyden kannalta hyvä. Aikaisemmin kirkkoon ja seurakuntaan on tutustuttu juhlapyhien aikana ja niiden kautta. Oppaamme idea on, että kirkkoon voi tutustua milloin vain. Käytettävyyden uhkana voi olla varhaiskasvatuksen, koulujen ja seurakunnan yhteistyön väheneminen.
The thesis was carried out in collaboration with Bishop Henry’s parish in Turku. We developed a guide for parish employees to help them implement the church tour. The guide was developed includes informative sections about different aspects of the church hall, such as candles, the organ, Holy Communion, and baptism. Each theme is accompanied by discussion and reflection questions, as well as an interactive activity to support children's participation. The guide was tested in a real setting the Henry’s parish in Turku church hall with children aged 7 to 9.
The partner parish has not had a similar church tour guide before, so the guide meets the needs of the parish. This is good for the usability of the guide. Previously, the church and the parish have been visited during and through the holidays. The idea of our guide is that you can get to know the church at any time. Usability may be threatened by a decrease in cooperation between early childhood education, schools and the parish.