Omaohjaaja-kansio työn tukena: omaohjaaja-kansion päivittäminen ja kehittäminen sijaishuollon asumisyksikön käyttöön
Huuhtanen, Marketta; Järvenpää, Micaela; Pekkala, Janina (2025)
Huuhtanen, Marketta
Järvenpää, Micaela
Pekkala, Janina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504136350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504136350
Tiivistelmä
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli päivittää ja kehittää Rinnekotien sijaishuollon erityisnuorten asumisyksikön olemassa olevaa omaohjaaja-kansiota, joka ei enää vastannut nykyisen yksikön tarvetta. Tavoitteena on tukea omaohjaajaa työssään omaohjaaja-kansion avulla. Kansio perehdyttää omaohjaajana työskentelevän ohjaajan tehtäviinsä ja tarjoaa kattavan materiaalin työskentelyn tueksi. Lisäksi tavoitteena on toteuttaa fyysisen kansion rinnalle sähköinen versio, jotta tilaaja voi muokata materiaalia muuttuviin tarpeisiin ja jakaa sitä myös Rinnekotien muihin vastaaviin yksiköihin.
Omaohjaaja-kansion kehittämisessä huomioitiin yhteistyötahon toiveet ja palaute palautekyselyjen ja keskustelujen kautta koko kehittämisprosessin ajan, jotta yksikön ohjaajien ääni saatiin kattavasti kuuluviin. Alkukyselyllä kartoitettiin tilaajan toiveita kansion sisällöstä. Kehittämisprosessin aikana tilaaja pääsi kokeilemaan materiaalia, minkä ansiosta sitä voitiin muokata palautteen perusteella paremmin tarpeita vastaavaksi. Viimeisessä palautekyselyssä varmistettiin vielä tilaajan tyytyväisyys sekä materiaalin soveltuvuus moniammatillisesta näkökulmasta.
Valmis kansio sisältää perehdytysmateriaalin omaohjaajalle ja esittelee käytettyä termistöä sekä arkisia toimintatapoja omaohjattavan lapsen tai nuoren kanssa. Kansio toimii samanaikaisesti muille työntekijöille tärkeänä työvälineenä. Kansion materiaaleissa käsitellään lääkehoidon ja diagnostiikan merkitystä, moninaisuutta, arjessa ilmeneviä teemoja, sekä erityisnuorten seurakuntatoimintaa. Materiaalit auttavat ymmärtämään lasta tai nuorta paremmin. Menetelmien avulla omaohjaaja voi tutustua nuoreen, syventää luottamussuhdetta, tukea arjessa ja ohjata itsenäistymiseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kehitetty omaohjaajakansio parantaa erityisnuorten asumisyksikön työntekijöiden perehdytystä ja työskentelyn sujuvuutta. Sähköisen version myötä kansiota voidaan jatkossa päivittää tarpeiden mukaan, mikä tekee siitä joustavan ja laajemmin hyödynnettävän työkalun myös muissa Rinnekotien yksiköissä. Lisäksi kehittämisprosessi osoitti vuorovaikutuksen ja palautteen keräämisen olevan keskeinen tekijä käyttäjälähtöisen materiaalin luomisessa.
Omaohjaaja-kansion kehittämisessä huomioitiin yhteistyötahon toiveet ja palaute palautekyselyjen ja keskustelujen kautta koko kehittämisprosessin ajan, jotta yksikön ohjaajien ääni saatiin kattavasti kuuluviin. Alkukyselyllä kartoitettiin tilaajan toiveita kansion sisällöstä. Kehittämisprosessin aikana tilaaja pääsi kokeilemaan materiaalia, minkä ansiosta sitä voitiin muokata palautteen perusteella paremmin tarpeita vastaavaksi. Viimeisessä palautekyselyssä varmistettiin vielä tilaajan tyytyväisyys sekä materiaalin soveltuvuus moniammatillisesta näkökulmasta.
Valmis kansio sisältää perehdytysmateriaalin omaohjaajalle ja esittelee käytettyä termistöä sekä arkisia toimintatapoja omaohjattavan lapsen tai nuoren kanssa. Kansio toimii samanaikaisesti muille työntekijöille tärkeänä työvälineenä. Kansion materiaaleissa käsitellään lääkehoidon ja diagnostiikan merkitystä, moninaisuutta, arjessa ilmeneviä teemoja, sekä erityisnuorten seurakuntatoimintaa. Materiaalit auttavat ymmärtämään lasta tai nuorta paremmin. Menetelmien avulla omaohjaaja voi tutustua nuoreen, syventää luottamussuhdetta, tukea arjessa ja ohjata itsenäistymiseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kehitetty omaohjaajakansio parantaa erityisnuorten asumisyksikön työntekijöiden perehdytystä ja työskentelyn sujuvuutta. Sähköisen version myötä kansiota voidaan jatkossa päivittää tarpeiden mukaan, mikä tekee siitä joustavan ja laajemmin hyödynnettävän työkalun myös muissa Rinnekotien yksiköissä. Lisäksi kehittämisprosessi osoitti vuorovaikutuksen ja palautteen keräämisen olevan keskeinen tekijä käyttäjälähtöisen materiaalin luomisessa.