Yhdenvertaisuudesta saavutettavasti – selkokielinen koulutusmateriaali maahanmuuttajataustaisille vammaisalan työntekijöille
Käyhty, Carla; Väätäinen, Liisa (2025)
Käyhty, Carla
Väätäinen, Liisa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504146489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504146489
Tiivistelmä
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoitus oli tehdä selkokielinen koulutusmateriaali maahanmuuttajataustaisille vammaisalan työntekijöille yhdenvertaisuudesta. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Uudistuva ja moninainen vammaistyö Uudellamaalla -hanke. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä maahanmuuttajataustaisten vammaisalan työntekijöiden tietämystä yhdenvertaisuudesta sekä työntekijän että vammaisalan asiakkaan näkökulmasta.
Koulutusmateriaalin aihe tarkentui kehittämisprosessin aikana tiedonkeruun ja työelämästä nousseen tarpeen kautta. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Koulutusmateriaalissa käytettiin selkokieltä, koska sen kohde ryhmän suomen kielen taito voi olla vielä vähäistä. Selkokielisyys arvioitiin käyttämällä Selkokeskuksen Selkokielen mittaria. Mittari antoi tekstille arvosanan 2,9 eli materiaali täyttää selkokielen kriteerit. Materiaalin saavutettavuus huomiotiin myös visuaalisissa ratkaisuissa sekä lisäämällä äänitallenteet diojen teksteihin.
Arviointivaiheessa koulutusmateriaalista pyydettiin palautetta yhteistyökumppanilta sekä maahanmuuttajataustaiselta ja kahdelta suomalaistaustaiselta vammaisalan työntekijältä. Arviointia toteutettiin Selkokielen mittarin ja koulutusmateriaalin kannalta olennaisimpien Euroopan Unionin saavutettavuusdirektiivin kriteerien avulla. Materiaaliin tehtiin muokkauksia saadun palautteen perusteella. Valmista koulutusmateriaalia hyödynnetään Uudistuva ja moninainen vammaistyö Uudellamaalla -hankkeen koulutuksissa, sekä STEP-koulutuksen suunnittelemassa vammaistyön verkkokoulutuksessa.
Koulutusmateriaalin aihe tarkentui kehittämisprosessin aikana tiedonkeruun ja työelämästä nousseen tarpeen kautta. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Koulutusmateriaalissa käytettiin selkokieltä, koska sen kohde ryhmän suomen kielen taito voi olla vielä vähäistä. Selkokielisyys arvioitiin käyttämällä Selkokeskuksen Selkokielen mittaria. Mittari antoi tekstille arvosanan 2,9 eli materiaali täyttää selkokielen kriteerit. Materiaalin saavutettavuus huomiotiin myös visuaalisissa ratkaisuissa sekä lisäämällä äänitallenteet diojen teksteihin.
Arviointivaiheessa koulutusmateriaalista pyydettiin palautetta yhteistyökumppanilta sekä maahanmuuttajataustaiselta ja kahdelta suomalaistaustaiselta vammaisalan työntekijältä. Arviointia toteutettiin Selkokielen mittarin ja koulutusmateriaalin kannalta olennaisimpien Euroopan Unionin saavutettavuusdirektiivin kriteerien avulla. Materiaaliin tehtiin muokkauksia saadun palautteen perusteella. Valmista koulutusmateriaalia hyödynnetään Uudistuva ja moninainen vammaistyö Uudellamaalla -hankkeen koulutuksissa, sekä STEP-koulutuksen suunnittelemassa vammaistyön verkkokoulutuksessa.