Huoneentaulut toiminnallisen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman teemoista Meijumäen päiväkodille
Numelin, Tytti; Tirkkonen, Loviisa (2025)
Numelin, Tytti
Tirkkonen, Loviisa
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504166730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504166730
Tiivistelmä
Tytti Numelin ja Loviisa Tirkkonen
Huoneentaulut toiminnallisen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman teemoista Meijumäen päiväkodille
33 sivua ja 4 liitettä
Kevät 2025
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi (AMK)
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda huoneentaulut toiminnallisen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman teemoista työelämäyhteistyön käyttöön. Tavoitteena oli huoneentaulujen avulla selkeyttää työelämäyhteistyöpäiväkodin henkilöstön yhteisiä ajatuksia toiminnallisen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman sisällöistä ja, miten tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta toteutetaan arjessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämispainotteisesti Meijumäen päiväkodin henkilökunnan kanssa. Yhteiskehittämisen keinoin haluttiin lisätä keskustelua tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden teemoista ja näin parantaa varhaiskasvatuksen laatua. Yhteiskehittämisen menetelmänä käytettiin Erätaukoa, jota hyödynnettiin tapaamisissa päiväkodin henkilökunnan kanssa. Tapaamissa käytyjen keskustelujen, vanhemmille teetetyn kyselyn sekä tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvän teoriatiedon perusteella loimme huoneentaulut. Tauluissa käsitellään mm. lasten kohtaamista sensitiivisesti, millainen on hyvä tiimi ja millaisia arvoja varhaiskasvatukseen liittyy työelämäyhteistyöpäiväkodissa. Henkilökunnan on mahdollista jatkossa kehittää huoneentaulujen sisältöä.
Kehittämisprosessin lopulla työntekijöille teetettiin anonyymipalautekysely kehittämisprosessista sekä huoneentauluista. Kyselyyn vastanneiden palaute sekä suullisesti saatu palaute oli positiivista ja huoneentaulut koettiin työyhteisön ajatuksia kuvaaviksi, ajankohtaisiksi ja ulkoasultaan helposti lähestyttäviksi. Huoneentaulut ovat käytössä päiväkodin tiloissa.
Asiasanat: Erätauko, tasa-arvo, varhaiskasvatus, yhdenvertaisuus
Huoneentaulut toiminnallisen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman teemoista Meijumäen päiväkodille
33 sivua ja 4 liitettä
Kevät 2025
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi (AMK)
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda huoneentaulut toiminnallisen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman teemoista työelämäyhteistyön käyttöön. Tavoitteena oli huoneentaulujen avulla selkeyttää työelämäyhteistyöpäiväkodin henkilöstön yhteisiä ajatuksia toiminnallisen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman sisällöistä ja, miten tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta toteutetaan arjessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämispainotteisesti Meijumäen päiväkodin henkilökunnan kanssa. Yhteiskehittämisen keinoin haluttiin lisätä keskustelua tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden teemoista ja näin parantaa varhaiskasvatuksen laatua. Yhteiskehittämisen menetelmänä käytettiin Erätaukoa, jota hyödynnettiin tapaamisissa päiväkodin henkilökunnan kanssa. Tapaamissa käytyjen keskustelujen, vanhemmille teetetyn kyselyn sekä tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvän teoriatiedon perusteella loimme huoneentaulut. Tauluissa käsitellään mm. lasten kohtaamista sensitiivisesti, millainen on hyvä tiimi ja millaisia arvoja varhaiskasvatukseen liittyy työelämäyhteistyöpäiväkodissa. Henkilökunnan on mahdollista jatkossa kehittää huoneentaulujen sisältöä.
Kehittämisprosessin lopulla työntekijöille teetettiin anonyymipalautekysely kehittämisprosessista sekä huoneentauluista. Kyselyyn vastanneiden palaute sekä suullisesti saatu palaute oli positiivista ja huoneentaulut koettiin työyhteisön ajatuksia kuvaaviksi, ajankohtaisiksi ja ulkoasultaan helposti lähestyttäviksi. Huoneentaulut ovat käytössä päiväkodin tiloissa.
Asiasanat: Erätauko, tasa-arvo, varhaiskasvatus, yhdenvertaisuus