Optimizing Digital Customer Experience in E-Commerce – A Comprehensive Case Study Approach to Identifying and Implementing Strategic Enhancements
Hautaviita, Sebastian (2025)
Hautaviita, Sebastian
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504227111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504227111
Tiivistelmä
Digitaalinen teknologia on kehittynyt nopeasti ja vaikuttanut merkittävästi sähköisen kaupankäynnin liiketoimintamalleihin nykyisessä nopeasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Tämä opinnäytetyö tutki digitaalisen asiakaskokemuksen (DCX) optimointia Wärtsilä Online webalustalla, joka on Business-to-Business (B2B) -sähköisen kaupankäynnin alusta, jota käyttävät elinkaaren asiakkaat merenkulun ja energian aloilla. Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa strategisia parannuksia verkkokaupan asiakastyytyväisyyden ja sitoutumisen parantamiseksi, vahvistaen samalla Wärtsilän markkina-asemaa.
Tutkimus on suunniteltu ja toteutettu käyttämällä sekamenetelmiä, jotka yhdistävät kvantitatiivista dataa Likert-asteikon arvioinneista ja kvalitatiivista dataa puolistrukturoiduista haastatteluista. Osallistujat, jotka olivat mukana, työskentelevät vara-osien hankinnassa ja moottorien huoltosuunnittelussa; näin ollen he antoivat palautetta useista alustan osa-alueista, mukaan lukien navigointi, hakutoiminnot, datan laatu, ulkoasu ja suunnittelu, räätälöinti sekä tulevaisuuden kehitystarpeet.
Tulokset paljastavat useita parannuskohteita. Asiakkaat kehuivat alustaa sen yleisestä tehokkuudesta, mutta tunnistivat useita ongelmia, kuten rajoitetut käyttäjäräätälöintimahdollisuudet, sekava navigointi, epätarkka ja epäjohdonmukainen data sekä ongelmat suurten tilausten käsittelyssä. Suositukset sisältävät navigointipolkujen parantamisen, räätälöintimahdollisuuksien lisäämisen, datan tarkkuuden varmistamisen, hakutyökalujen parantamisen ja ketterien menetelmien käyttämisen nopeamman palautteen sisällyttämiseksi.
Tämä opinnäytetyö kattaa tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen, joka sisältää DCX:n, asiakassitoutumisen, asiakasäänen ja ketterät menetelmät. Näin ollen tämä tutkimus luo yhteyksiä näiden käsitteiden ja löydösten välille esittääkseen kokonaisvaltaisen näkemyksen palautteesta, joka vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen ja sitoutumiseen Wärtsilä Online -sivulla. Tässä opinnäytetyössä annetut suositukset ovat käytännöllisiä. Wärtsilä voi käyttää niitä parantaakseen sähköisen kaupankäynnin alustaansa, parantaakseen käyttäjäkokemusta ja lisätäkseen asiakastyytyväisyyttä.
Tutkimus on suunniteltu ja toteutettu käyttämällä sekamenetelmiä, jotka yhdistävät kvantitatiivista dataa Likert-asteikon arvioinneista ja kvalitatiivista dataa puolistrukturoiduista haastatteluista. Osallistujat, jotka olivat mukana, työskentelevät vara-osien hankinnassa ja moottorien huoltosuunnittelussa; näin ollen he antoivat palautetta useista alustan osa-alueista, mukaan lukien navigointi, hakutoiminnot, datan laatu, ulkoasu ja suunnittelu, räätälöinti sekä tulevaisuuden kehitystarpeet.
Tulokset paljastavat useita parannuskohteita. Asiakkaat kehuivat alustaa sen yleisestä tehokkuudesta, mutta tunnistivat useita ongelmia, kuten rajoitetut käyttäjäräätälöintimahdollisuudet, sekava navigointi, epätarkka ja epäjohdonmukainen data sekä ongelmat suurten tilausten käsittelyssä. Suositukset sisältävät navigointipolkujen parantamisen, räätälöintimahdollisuuksien lisäämisen, datan tarkkuuden varmistamisen, hakutyökalujen parantamisen ja ketterien menetelmien käyttämisen nopeamman palautteen sisällyttämiseksi.
Tämä opinnäytetyö kattaa tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen, joka sisältää DCX:n, asiakassitoutumisen, asiakasäänen ja ketterät menetelmät. Näin ollen tämä tutkimus luo yhteyksiä näiden käsitteiden ja löydösten välille esittääkseen kokonaisvaltaisen näkemyksen palautteesta, joka vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen ja sitoutumiseen Wärtsilä Online -sivulla. Tässä opinnäytetyössä annetut suositukset ovat käytännöllisiä. Wärtsilä voi käyttää niitä parantaakseen sähköisen kaupankäynnin alustaansa, parantaakseen käyttäjäkokemusta ja lisätäkseen asiakastyytyväisyyttä.