Kuvakommunikaatio ja tukiviittomat : itseopiskelumateriaali Esperi Care Oy:n työntekijöille
Helin, Jenna; Mattila, Anni-Maria (2025)
Helin, Jenna
Mattila, Anni-Maria
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504227157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504227157
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Jenna Helin ja Anni-Maria Mattila
Kuvakommunikaatio ja tukiviittomat. Itseopiskelumateriaali Esperi Care Oy:n työntekijöille
36 sivua ja 1 liite
Kevät 2025
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Tulkki (AMK), viittomakielen ja puhevammaisten tulkkaus
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli valmistaa kehitysvammaisten asumisyksiköiden työntekijöille kohdennettu sähköinen itseopiskelumateriaali, jonka sisältönä on puhetta tukevista ja korvaavista kommunikointimenetelmistä tukiviittomat ja kuvat. Itseopiskelumateriaali koostuu dioista, jotka sisältävät tekstiä, ääniraitoja, videoita ja kuvia. Materiaalin loppuun on koottu lähteet ja hyödyllisiä linkkejä aiheesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä työntekijöiden taitoa käyttää kuvia ja tukiviittomia sekä lisätä tietoa näistä kommunikointimenetelmistä. Tavoitteena oli myös rohkaista käyttämään kuvia ja tukiviittomia kommunikoinnissa.
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Esperi Care Oy:n kanssa. Itseopiskelumateriaali julkaistiin Esperin sisäisen verkon koulutusalustalla kaikille yrityksen toimialoille ja se on nähtävillä pilotoinnin jälkeisestä julkaisusta yhden vuoden ajan. Materiaali julkaistiin pilotoiden ennakkoon valitussa viidessä yksikössä ja se oli nähtävillä kahden viikon ajan.
Palautetta materiaalista kerättiin pilotoinnin aikana sähköisen palautekyselyn kautta. Kyselyn tavoitteena oli selvittää itseopiskelumateriaalin hyötyä työntekijöille. Kyselyn keskeinen teema oli itseopiskelumateriaalin katsoneiden oma kokemus materiaalin sisällön käytettävyydestä ja hyödyllisyydestä työssä.
Palautekyselyyn vastasi yhteensä 13 ihmistä. Kyselyn tulosten perusteella itseopiskelumateriaali sisälsi uutta asiaa, kehitti osaamista työssä ja oli laajuudeltaan sopiva alle puolelle vastaajista ja osittain näin koki yli puolet vastaajista. Itseopiskelumateriaalin oppimista edistäviksi tekijöiksi nousivat vastausten perusteella erityisesti materiaalin videot ja selkeys.
Asiasanat: kehitysvammaisuus, kuvakommunikaatio, tukiviittomat, puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät, oppiminen
Jenna Helin ja Anni-Maria Mattila
Kuvakommunikaatio ja tukiviittomat. Itseopiskelumateriaali Esperi Care Oy:n työntekijöille
36 sivua ja 1 liite
Kevät 2025
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Tulkki (AMK), viittomakielen ja puhevammaisten tulkkaus
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli valmistaa kehitysvammaisten asumisyksiköiden työntekijöille kohdennettu sähköinen itseopiskelumateriaali, jonka sisältönä on puhetta tukevista ja korvaavista kommunikointimenetelmistä tukiviittomat ja kuvat. Itseopiskelumateriaali koostuu dioista, jotka sisältävät tekstiä, ääniraitoja, videoita ja kuvia. Materiaalin loppuun on koottu lähteet ja hyödyllisiä linkkejä aiheesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä työntekijöiden taitoa käyttää kuvia ja tukiviittomia sekä lisätä tietoa näistä kommunikointimenetelmistä. Tavoitteena oli myös rohkaista käyttämään kuvia ja tukiviittomia kommunikoinnissa.
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Esperi Care Oy:n kanssa. Itseopiskelumateriaali julkaistiin Esperin sisäisen verkon koulutusalustalla kaikille yrityksen toimialoille ja se on nähtävillä pilotoinnin jälkeisestä julkaisusta yhden vuoden ajan. Materiaali julkaistiin pilotoiden ennakkoon valitussa viidessä yksikössä ja se oli nähtävillä kahden viikon ajan.
Palautetta materiaalista kerättiin pilotoinnin aikana sähköisen palautekyselyn kautta. Kyselyn tavoitteena oli selvittää itseopiskelumateriaalin hyötyä työntekijöille. Kyselyn keskeinen teema oli itseopiskelumateriaalin katsoneiden oma kokemus materiaalin sisällön käytettävyydestä ja hyödyllisyydestä työssä.
Palautekyselyyn vastasi yhteensä 13 ihmistä. Kyselyn tulosten perusteella itseopiskelumateriaali sisälsi uutta asiaa, kehitti osaamista työssä ja oli laajuudeltaan sopiva alle puolelle vastaajista ja osittain näin koki yli puolet vastaajista. Itseopiskelumateriaalin oppimista edistäviksi tekijöiksi nousivat vastausten perusteella erityisesti materiaalin videot ja selkeys.
Asiasanat: kehitysvammaisuus, kuvakommunikaatio, tukiviittomat, puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät, oppiminen