Digitaalisten laitteiden pedagoginen käyttö varhaiskasvatuksessa: vinkkivihko kasvatushenkilöstön toiminnan tueksi
Oosi, Sanna; Uusimäki, Sanna (2025)
Oosi, Sanna
Uusimäki, Sanna
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247564
Tiivistelmä
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä päiväkodin kasvatushenkilöstön käyttöön vinkkivihko digitaalisten laitteiden pedagogisesta käytöstä 1–5-vuotiaiden lasten ryhmissä. Tavoitteena oli tukea ja kehittää kasvatushenkilöstön osaamista digitaalisten laitteiden pedagogisessa käytössä. Teoriaosuuteen kirjattiin varhaiskasvatusta ohjaavia asiakirjoja sekä lainsäädäntöä ja aiempia tutkimustietoja digitaalisuudesta varhaiskasvatuksessa.
Vinkkivihko tehtiin yhteiskehittämällä PDCA-mallin mukaisesti erään Helsingin kaupungin päiväkodin kanssa. Päiväkodin kasvatushenkilöstölle tehtiin sähköinen kyselylomake, jolla kartoitettiin tämänhetkistä osaamista. Kyselystä nousseiden toiveiden ja teoriatiedon pohjalta koottiin vinkkivihko, josta kasvatushenkilöstö saa tietoa sekä ideoita toteuttaa digipedagogiikkaa. Vinkkivihkon tekovaiheessa pyydettiin arviointia yhteistyöpäiväkodin kolmelta työntekijältä. Heiltä saatiin ehdotuksia, joiden perusteella vinkkivihkoa muokattiin vastaamaan työelämän tarpeisiin. Käytännön vinkit ja suositellut sovellukset jäsenneltiin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin kirjattujen oppimisen alueiden mukaisesti. Valmis vinkkivihko jaettiin päiväkotiin sähköisessä muodossa, jotta sen jatkokehittäminen ja muokkaaminen on mahdollista. Valmis vinkkivihko koettiin selkeäksi ja käytännönläheiseksi.
Digitaalisen osaamisen ja monilukutaidon toteuttaminen kuuluvat varhaiskasvatukseen. Vinkkivihkoon kirjatut ideat ja käytännön vinkit voidaan ottaa käyttöön pedagogisessa toiminnassa lapsiryhmässä. Suositeltuja vinkkejä voidaan muokata lapsiryhmän tarpeisiin sopiviksi.
Asiasanat: digitaalinen oppimateriaali, digitaaliset taidot, pedagogiikka, varhaiskasvatus
Vinkkivihko tehtiin yhteiskehittämällä PDCA-mallin mukaisesti erään Helsingin kaupungin päiväkodin kanssa. Päiväkodin kasvatushenkilöstölle tehtiin sähköinen kyselylomake, jolla kartoitettiin tämänhetkistä osaamista. Kyselystä nousseiden toiveiden ja teoriatiedon pohjalta koottiin vinkkivihko, josta kasvatushenkilöstö saa tietoa sekä ideoita toteuttaa digipedagogiikkaa. Vinkkivihkon tekovaiheessa pyydettiin arviointia yhteistyöpäiväkodin kolmelta työntekijältä. Heiltä saatiin ehdotuksia, joiden perusteella vinkkivihkoa muokattiin vastaamaan työelämän tarpeisiin. Käytännön vinkit ja suositellut sovellukset jäsenneltiin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin kirjattujen oppimisen alueiden mukaisesti. Valmis vinkkivihko jaettiin päiväkotiin sähköisessä muodossa, jotta sen jatkokehittäminen ja muokkaaminen on mahdollista. Valmis vinkkivihko koettiin selkeäksi ja käytännönläheiseksi.
Digitaalisen osaamisen ja monilukutaidon toteuttaminen kuuluvat varhaiskasvatukseen. Vinkkivihkoon kirjatut ideat ja käytännön vinkit voidaan ottaa käyttöön pedagogisessa toiminnassa lapsiryhmässä. Suositeltuja vinkkejä voidaan muokata lapsiryhmän tarpeisiin sopiviksi.
Asiasanat: digitaalinen oppimateriaali, digitaaliset taidot, pedagogiikka, varhaiskasvatus