Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Erityistä tukea tarvitsevan potilaan kohtaaminen akuuttihoitotyössä : opas erityistä tukea tarvitsevan potilaan kohtaamiseen

Liedes, Tuuli; Mäkinen, Saara (2025)

 
Avaa tiedosto
Liedes_ Mäkinen.pdf (1.863Mt)
Lataukset: 


Liedes, Tuuli
Mäkinen, Saara
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247584
Tiivistelmä
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena on käsitellä erityistä tukea tarvitsevan potilaan kohtaamista akuuttihoitotyössä, sekä luoda tähän aiheeseen liittyen opas päivystyspoliklinikalla työskentelevälle henkilökunnalle. Akuuttitilanteessa usein erityistarpeet jäävät huomiotta, mikä pahimmassa tapauksessa lisää liiallista resurssien käyttöä eikä ole potilaslähtöistä. Opinnäytetyömme tavoitteena oli lisätä potilaslähtöisyyttä ja turvallisuutta sekä potilaille että työntekijöille teoriatiedon ja oppaan avulla. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimii Keski-Suomen Sairaala Nova.

Oppaan tavoitteena on tuoda päivystyspoliklinikan henkilökunnalle lisävalmiutta kohdata erityistä tukea tarvitsevia potilaita. Lisävalmiuden myötä on mahdollista, että erityistä tukea tarvitsevan potilaan sitoutuminen omaan hoitoonsa lisääntyy ja sairaalan resursseja pystytään säästämään.

Suunnittelimme opasta yhteistyössä päivystyksen kehittämistiimin ja työntekijöiden kanssa useammassa tapaamisessa. Aloitimme suunnittelun osastotunnilla saamamme palautteen avulla siitä, mitä henkilökunta toivoi oppaan sisältävän. Tästä syntyi kehittämisen menetelmänä yhteiskehittäminen.

Opinnäytetyössämme kerrotaan tarkemmin kolmesta meille valikoidusta diagnoosista ja näihin liittyvistä tyypillisistä erityispiirteistä, jotka voivat kohtaamiseen vaikuttaa, nämä tuomme lyhyesti myös oppaaseen. Oppaassa kerrotaan työskentelymenetelmistä, joita päivystyspoliklinikan henkilökunta pystyy hyödyntämään. Näitä ovat kuvakommunikointi, nonverbaalinen viestintä, selkokieli sekä kohtaaminen. Toteutimme nopeasti luettavan ja tiiviin oppaan kiireiseen työympäristöön. Saimme yhteistyökumppanilta palautteen valmiista oppaasta, joka tulee käyttöön. Palautteen mukaan opas on selkeä ja kiireiseen työympäristöön tarpeeksi supistettu.


Asiasanat: Erityistä tukea tarvitseva, kohtaaminen, akuuttihoitotyö, ensihoito, päivystys
 
The purpose of this development-oriented thesis is to address the interaction with patients who require special support in emergency care. The aim was to create a guide for the staff working at the emergency department related to this topic. In acute situations special needs are often overlooked which in the worst case leads to excessive resource usage and is not patient-centered. The aim of the thesis was to increase patient-centeredness and safety for both patients and staff. The thesis collaboration partner is Central Finland Hospital Nova.

The purpose of the guide is to provide emergency department staff with additional readiness to interact with patients who require special support. With this added readiness it is possible that the patient’s commitment to their own care will increase and hospital resources can be saved.

The guide was designed in cooperation with the emergency department development team and staff through several meetings. The basis for the work was the feedback collected from ward rounds; regarding what the staff hoped the guide would include.

The thesis describes in more detail three selected diagnoses and the typical characteristics related to them which may affect the interaction; these are briefly included in the guide. The guide also outlines working methods that the emergency department staff can utilize. These include picture communication, nonverbal communication, mixed language and interaction. A concise easily readable guide was implemented for a fast-paced work environment. The guide was assessed by asking for feedback from the collaborator.


Keywords: a person in need of special support, encounter, acute nursing, first aid, emergency duty
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste