Options Bundles Study
William, Snåre (2025)
William, Snåre
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028646
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu Axoparin toimeksiannosta ja tutkii Axopar 37 -mallien myyntitietoja keskittyen asiakkaiden valitsemiin lisävarusteisiin oston yhteydessä. Työn tavoitteena on tunnistaa varustevalintojen kaavoja ja analysoida mahdollisuuksia optimoida myyntiä tarjoamalla markkinoiden tarpeisiin räätälöityjä varustepaketteja.
Tutkimus perustuu vuoden 2024 myyntitietoihin, joissa analysoidaan eri lisävarusteita ja niiden välisiä yhteyksiä trendien ja mahdollisten tuoteyhdistelmien tunnistamiseksi. Analyysi sisältää myös maantieteellisiä eroja, kuten ilmaston ja paikallisten mieltymysten vaikutuksen varustevalintoihin. Menetelmänä käytetään kvantitatiivista analyysiä Excelissä, jossa tarkastellaan lisävarusteiden välisiä korrelaatioita ja pyritään ymmärtämään paremmin asiakkaiden valintoja.
Opinnäytetyö tuottaa suosituksia siitä, kuinka Axopar voi tehostaa tarjontaansa strategisella paketoimisella ja lisävarustevalikoiman mukauttamisella. Hyvin suunnitellut varustepaketit voivat helpottaa asiakkaiden päätöksentekoa, kasvattaa myyntiä ja parantaa lisävarusteiden hallintaa yrityksen sisällä. Työ tarjoaa myös näkemyksiä markkinakohtaisista mieltymyksistä, joita voidaan hyödyntää tulevissa myyntistrategioissa. 
Tutkimus perustuu vuoden 2024 myyntitietoihin, joissa analysoidaan eri lisävarusteita ja niiden välisiä yhteyksiä trendien ja mahdollisten tuoteyhdistelmien tunnistamiseksi. Analyysi sisältää myös maantieteellisiä eroja, kuten ilmaston ja paikallisten mieltymysten vaikutuksen varustevalintoihin. Menetelmänä käytetään kvantitatiivista analyysiä Excelissä, jossa tarkastellaan lisävarusteiden välisiä korrelaatioita ja pyritään ymmärtämään paremmin asiakkaiden valintoja.
Opinnäytetyö tuottaa suosituksia siitä, kuinka Axopar voi tehostaa tarjontaansa strategisella paketoimisella ja lisävarustevalikoiman mukauttamisella. Hyvin suunnitellut varustepaketit voivat helpottaa asiakkaiden päätöksentekoa, kasvattaa myyntiä ja parantaa lisävarusteiden hallintaa yrityksen sisällä. Työ tarjoaa myös näkemyksiä markkinakohtaisista mieltymyksistä, joita voidaan hyödyntää tulevissa myyntistrategioissa.
