Oppivelvollisten TUVA-opiskelijoiden opiskelumotivaatio ja sen tukeminen
Sihvola, Anna; Vuorinen, Eija (2025)
Sihvola, Anna
Vuorinen, Eija
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028697
Tiivistelmä
Laajennetun oppivelvollisuuslain myötä kaikkien alle 18-vuotiaiden, joilla ei ole toisen asteen tutkintoa, tulee hakeutua opiskelemaan joko ammatilliseen koulutukseen tai lukioon. Kaikki eivät kuitenkaan syystä tai toisesta saa toivottua opiskelupaikkaa. Vuoden 2022 syksyllä toiminnan aloittanut tutkintokoulutukseen valmentava koulutus eli TUVA on tarkoitettu juuri tällaisille opiskelijoille.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Koulutuskeskus Salpauksen oppivelvollisten TUVA-opiskelijoiden opiskelumotivaatioon liittyviä asioita ja miten opiskelijoiden motivaatiota voisi tukea. Tavoitteena oli saada nuorilta itseltään tietoa motivaatiota tukevista ja toisaalta myös heikentävistä seikoista. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, ja aineistoa kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastattelut toteutettiin helmikuussa 2025. Haastatteluihin osallistui seitsemän oppivelvollista TUVA-opiskelijaa kahdesta eri Koulutuskeskus Salpauksen toimipisteestä.
Tutkimuksen tulosten perusteella ystävien merkitys nuoren opiskelumotivaatiossa on suuri. Myös oppivelvollisuus koettiin motivoivana tekijänä, mutta sillä oli hieman negatiivinen sävy. Opettajan kiinnostus oppilaita kohtaan, kuunteleminen, joustavuus oppitunneilla, mielenkiintoiset aiheet sekä opettajan opetustyyli motivoivat opiskelijoita. Motivaatiota estäviksi asioiksi nuoret nimesivät oman jaksamisen ja mielenterveyden haasteet.
Johtopäätöksenä todetaan, että TUVA-vuoden aikana opiskelijoiden hyvinvointiin tulisi panostaa, jotta opiskelijat jaksaisivat motivoitua opinnoista. Lisäksi oppituntien sisällöt ja opetustavat tulisi suunnitella monipuolisiksi ja mahdollisuuksien mukaan välttää pelkkää luokassa istumista. According to the extended Compulsory Education Act must all individuals under the age of 18, without the upper secondary degree, to apply for either vocational education or for upper secondary education. For several reasons not everyone is still able to gain the preferable studying place. To support these students, the Preparatory Education for upper secondary degree (TUVA) was introduced in autumn 2022. Its purpose is to offer additional support for studies in upper secondary education.
The purpose of this thesis was to examine and clarify the factors of study motivation and things that affect to that, as well as how to support this motivation. The study was done among the students of compulsory education age within TUVA in Salpaus campus. The goal was to gain information directly from the students about the factors that enhance or weaken their study motivation. The study method was qualitative and was carried out by using semi-structured thematic interviews. These interviews were conducted in February 2025. The interviewed seven students were participants withing TUVA from two different Salpaus campuses.
Based on the research results it can be stated that friends play significant role in students’ study motivation. Compulsory education was also experienced as a motivating factor but in a slightly negative tone. Teachers’ interest on student increased the study motivation as well as willingness to listen to them and be flexible with lessons. Interesting topics and teacher’s teaching style were also motivating factors. The things that weakened the motivation were their personal well-being and challenges in mental health.
As a conclusion, it can be stated that during the TUVA year, the students’ well-being should be paid a careful attention to. This would increase the study motivation. Also, the lessons and teaching methods should be well planned and constructed to offer versatile content. Just sitting and listening in the classroom should be avoided when possible.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Koulutuskeskus Salpauksen oppivelvollisten TUVA-opiskelijoiden opiskelumotivaatioon liittyviä asioita ja miten opiskelijoiden motivaatiota voisi tukea. Tavoitteena oli saada nuorilta itseltään tietoa motivaatiota tukevista ja toisaalta myös heikentävistä seikoista. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, ja aineistoa kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastattelut toteutettiin helmikuussa 2025. Haastatteluihin osallistui seitsemän oppivelvollista TUVA-opiskelijaa kahdesta eri Koulutuskeskus Salpauksen toimipisteestä.
Tutkimuksen tulosten perusteella ystävien merkitys nuoren opiskelumotivaatiossa on suuri. Myös oppivelvollisuus koettiin motivoivana tekijänä, mutta sillä oli hieman negatiivinen sävy. Opettajan kiinnostus oppilaita kohtaan, kuunteleminen, joustavuus oppitunneilla, mielenkiintoiset aiheet sekä opettajan opetustyyli motivoivat opiskelijoita. Motivaatiota estäviksi asioiksi nuoret nimesivät oman jaksamisen ja mielenterveyden haasteet.
Johtopäätöksenä todetaan, että TUVA-vuoden aikana opiskelijoiden hyvinvointiin tulisi panostaa, jotta opiskelijat jaksaisivat motivoitua opinnoista. Lisäksi oppituntien sisällöt ja opetustavat tulisi suunnitella monipuolisiksi ja mahdollisuuksien mukaan välttää pelkkää luokassa istumista.
The purpose of this thesis was to examine and clarify the factors of study motivation and things that affect to that, as well as how to support this motivation. The study was done among the students of compulsory education age within TUVA in Salpaus campus. The goal was to gain information directly from the students about the factors that enhance or weaken their study motivation. The study method was qualitative and was carried out by using semi-structured thematic interviews. These interviews were conducted in February 2025. The interviewed seven students were participants withing TUVA from two different Salpaus campuses.
Based on the research results it can be stated that friends play significant role in students’ study motivation. Compulsory education was also experienced as a motivating factor but in a slightly negative tone. Teachers’ interest on student increased the study motivation as well as willingness to listen to them and be flexible with lessons. Interesting topics and teacher’s teaching style were also motivating factors. The things that weakened the motivation were their personal well-being and challenges in mental health.
As a conclusion, it can be stated that during the TUVA year, the students’ well-being should be paid a careful attention to. This would increase the study motivation. Also, the lessons and teaching methods should be well planned and constructed to offer versatile content. Just sitting and listening in the classroom should be avoided when possible.