Ehkäisevän päihdetyön työpajamalli sähkötupakasta
Kuusinen, Pasi; Lammi, Riku (2025)
Kuusinen, Pasi
Lammi, Riku
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028744
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Pasi Kuusinen & Riku Lammi
Ehkäisevän päihdetyön työpajamalli sähkötupakasta
60 s., 3 liitettä
Syksy, 2024
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi (AMK)
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää nuorten hyvinvointia ja terveellisiä elämäntapoja kehittämällä toimiva ja käytännönläheinen ehkäisevän päihdetyön ratkaisu sähkötupakan eli vapen käytön vähentämiseksi. Työssä tarkasteltiin ilmiötä nuorten näkökulmasta ja kehitettiin ratkaisuja, jotka soveltuvat ehkäisevän päihdetyön tueksi nuorten kanssa tehtävään työhön. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ja pilotoida työpajamalli, jota voitiin käyttää ehkäisevässä päihdetyössä vapen käytön ehkäisyssä.
Kehittäminen toteutettiin yhteistyössä Kokemäen ja Harjavallan kaupunkien kanssa. Työpajamenetelmänä käytettiin oppimiskahvilaa (Learning Café), jonka avulla osallistettiin nuoret kertomaan näkemyksiään ja tietojaan vapen käytöstä. Työpajoista kerättiin avointa palautetta osallistujilta, ja niiden pohjalta mallia muokattiin toimivammaksi.
Opinnäytetyön aikana havaittiin, että nuoret hankkivat vapea pääasiassa sosiaalisen median ja vertaisverkostojen kautta ja sen käyttöön liittyy monia sosiaalisia ja kulttuurisia tekijöitä kuten ryhmäpaine, trendikkyys ja makuelämykset. Vapen haittavaikutukset tunnettiin osittain, mutta niihin liittyi myös vääriä käsityksiä. Nuoret toivoivat enemmän konkreettista tietoa koulussa ja vanhemmille suunnattua tiedotusta. Työpajamalli koettiin hyödylliseksi, ja se tarjosi toimivia menetelmiä ehkäisevän päihdetyön kehittämiseen.
Opinnäytetyö tuotti arvokasta tietoa koulujen, vanhempien ja sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten käyttöön. Jatkossa työpajamallia voidaan hyödyntää ehkäisevässä päihdetyössä kouluissa ja nuorisotyössä.
Asiasanat: ehkäisevä päihdetyö, nuoret, sähkötupakka ABSTRACT
Pasi Kuusinen & Riku Lammi
Workshop model for preventive subctance work about electronic cigarettes
60 p., 3 appendices
Autumn, 2024
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor of Social Services
The purpose of this thesis was to promote young people’s well-being and healthy lifestyles by developing a functional and practical solution for preventive substance abuse work aimed at reducing the use of electronic cigarettes, i.e., vaping. The phenomenon was examined from the perspective of young people, and solutions were developed to support substance abuse prevention work with this target group. The objective of the thesis was to develop and pilot a workshop model that can be used in youth substance abuse prevention to reduce vaping.
The development work was carried out in cooperation with the cities of Kokemäki and Harjavalta. The Learning Café method was used in the workshops to involve young people in sharing their views and knowledge about vaping. Open feedback was collected from participants and used to further improve the model.
During the process, it was found that young people primarily acquire vape products through social media and peer networks. Vaping was associated with social and cultural factors such as peer pressure, trendiness, and flavour experiences. While some health risks were recognised, misconceptions also existed. Young people expressed a need for more concrete information at school and better communication targeted at parents. The workshop model was perceived as useful and provided effective tools for developing preventive substance abuse practices.
This thesis produces valuable information for schools, parents, and professionals in the social and health care sector. The workshop model can be applied in future preventive work within schools and youth services.
Keywords: electronic cigarettes, preventive substance abuse work, young people
Pasi Kuusinen & Riku Lammi
Ehkäisevän päihdetyön työpajamalli sähkötupakasta
60 s., 3 liitettä
Syksy, 2024
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi (AMK)
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää nuorten hyvinvointia ja terveellisiä elämäntapoja kehittämällä toimiva ja käytännönläheinen ehkäisevän päihdetyön ratkaisu sähkötupakan eli vapen käytön vähentämiseksi. Työssä tarkasteltiin ilmiötä nuorten näkökulmasta ja kehitettiin ratkaisuja, jotka soveltuvat ehkäisevän päihdetyön tueksi nuorten kanssa tehtävään työhön. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ja pilotoida työpajamalli, jota voitiin käyttää ehkäisevässä päihdetyössä vapen käytön ehkäisyssä.
Kehittäminen toteutettiin yhteistyössä Kokemäen ja Harjavallan kaupunkien kanssa. Työpajamenetelmänä käytettiin oppimiskahvilaa (Learning Café), jonka avulla osallistettiin nuoret kertomaan näkemyksiään ja tietojaan vapen käytöstä. Työpajoista kerättiin avointa palautetta osallistujilta, ja niiden pohjalta mallia muokattiin toimivammaksi.
Opinnäytetyön aikana havaittiin, että nuoret hankkivat vapea pääasiassa sosiaalisen median ja vertaisverkostojen kautta ja sen käyttöön liittyy monia sosiaalisia ja kulttuurisia tekijöitä kuten ryhmäpaine, trendikkyys ja makuelämykset. Vapen haittavaikutukset tunnettiin osittain, mutta niihin liittyi myös vääriä käsityksiä. Nuoret toivoivat enemmän konkreettista tietoa koulussa ja vanhemmille suunnattua tiedotusta. Työpajamalli koettiin hyödylliseksi, ja se tarjosi toimivia menetelmiä ehkäisevän päihdetyön kehittämiseen.
Opinnäytetyö tuotti arvokasta tietoa koulujen, vanhempien ja sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten käyttöön. Jatkossa työpajamallia voidaan hyödyntää ehkäisevässä päihdetyössä kouluissa ja nuorisotyössä.
Asiasanat: ehkäisevä päihdetyö, nuoret, sähkötupakka
Pasi Kuusinen & Riku Lammi
Workshop model for preventive subctance work about electronic cigarettes
60 p., 3 appendices
Autumn, 2024
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor of Social Services
The purpose of this thesis was to promote young people’s well-being and healthy lifestyles by developing a functional and practical solution for preventive substance abuse work aimed at reducing the use of electronic cigarettes, i.e., vaping. The phenomenon was examined from the perspective of young people, and solutions were developed to support substance abuse prevention work with this target group. The objective of the thesis was to develop and pilot a workshop model that can be used in youth substance abuse prevention to reduce vaping.
The development work was carried out in cooperation with the cities of Kokemäki and Harjavalta. The Learning Café method was used in the workshops to involve young people in sharing their views and knowledge about vaping. Open feedback was collected from participants and used to further improve the model.
During the process, it was found that young people primarily acquire vape products through social media and peer networks. Vaping was associated with social and cultural factors such as peer pressure, trendiness, and flavour experiences. While some health risks were recognised, misconceptions also existed. Young people expressed a need for more concrete information at school and better communication targeted at parents. The workshop model was perceived as useful and provided effective tools for developing preventive substance abuse practices.
This thesis produces valuable information for schools, parents, and professionals in the social and health care sector. The workshop model can be applied in future preventive work within schools and youth services.
Keywords: electronic cigarettes, preventive substance abuse work, young people