Vaativaa erityistä tukea saavien opiskelijoiden seksuaaliterveyden edistäminen: seksuaalikasvatus erityisammattioppilaitoksessa
Kauhanen, Tea; Tolppanen, Jarno (2025)
Lataukset:
Kauhanen, Tea
Tolppanen, Jarno
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505048870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505048870
Tiivistelmä
Tässä kehittämispainotteisessa opinnäytetyössä selvitettiin olemassa olevaan tutkimustietoon ja kirjallisuuteen perehtymällä toimivia lähestymistapoja seksuaalikasvatuksen toteuttamiseksi Helsingin Live-ammattiopiston vaativaa erityistä tukea saaville opiskelijoille. Tavoitteena oli kehittää helppokäyttöinen opas, joka tukee Liven opetushenkilöstöä ja tarjoaa opiskelijoille työkaluja turvataitojen sekä seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden ymmärtämiseen.
Oppaan kehittämisessä käytettiin laadullisina menetelminä Liven opetushenkilöstön haastattelua ja opiskelijoiden havainnointia. Haastattelut kartoittivat opetuksen nykytilaa ja kehittämistarpeita, ja havainnointi selvitti opiskelijoiden saamaa tukea. Sekä haastattelu- että havainnointiaineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysia hyödyntäen.
Opetushenkilöstö piti seksuaalikasvatusta tärkeänä, mutta koki epävarmuutta erityisesti heidän ja opiskelijoiden läheisen auttamissuhteen vuoksi. Tulokset osoittivat, että seksuaalikasvatus kaipaa kehittämistä ajantasaisen koulutuksen ja resurssien osalta. Yhteistyö asiantuntijoiden, kuten terveydenhuollon ammattilaisten kanssa, nähtiin tärkeänä. Havainnoinnin tuloksena selkeä kieli ja tukikuvien käyttö olivat avainasemassa opetuksessa.
Johtopäätöksinä todettiin, että seksuaalikasvatusta tulisi kehittää kohdennetuilla koulutuksilla ja lisäämällä yhteistyötä asiantuntijoiden kanssa. Seksuaalikasvatus tulisi myös integroida selkeämmäksi osaksi oppilaitoksen opetussuunnitelmaa. This development-oriented thesis examined effective approaches to implementing sex education for students receiving intensive special support at Live Vocational College in Helsinki. The aim was to develop a workbook that supports the teaching staff of Live and provides the students with tools for learning safety skills and understanding gender and sexual diversity.
In addition to reviewing existing research and literature, qualitative methods were used in developing the workbook, including interviews with Live’s teaching staff and observations of students. The interviews explored the current state of education and identified areas of development, while the observations focused on the support received by students. Both sets of data were analyzed using inductive content analysis.
The interviewed staff emphasized the importance of sex education but expressed uncertainty, largely due to their close, supportive relationships with students. The results indicated that sex education needs development, especially in terms of up-to-date training and teaching resources. Collaboration with experts, such as healthcare professionals, was seen as crucial. The observations highlighted the importance of using simplified language and visual aids in teaching.
In conclusion, it was determined that sex education should be improved through targeted training and increased collaboration with experts. Moreover, it should be more clearly integrated into the school’s curriculum.
Oppaan kehittämisessä käytettiin laadullisina menetelminä Liven opetushenkilöstön haastattelua ja opiskelijoiden havainnointia. Haastattelut kartoittivat opetuksen nykytilaa ja kehittämistarpeita, ja havainnointi selvitti opiskelijoiden saamaa tukea. Sekä haastattelu- että havainnointiaineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysia hyödyntäen.
Opetushenkilöstö piti seksuaalikasvatusta tärkeänä, mutta koki epävarmuutta erityisesti heidän ja opiskelijoiden läheisen auttamissuhteen vuoksi. Tulokset osoittivat, että seksuaalikasvatus kaipaa kehittämistä ajantasaisen koulutuksen ja resurssien osalta. Yhteistyö asiantuntijoiden, kuten terveydenhuollon ammattilaisten kanssa, nähtiin tärkeänä. Havainnoinnin tuloksena selkeä kieli ja tukikuvien käyttö olivat avainasemassa opetuksessa.
Johtopäätöksinä todettiin, että seksuaalikasvatusta tulisi kehittää kohdennetuilla koulutuksilla ja lisäämällä yhteistyötä asiantuntijoiden kanssa. Seksuaalikasvatus tulisi myös integroida selkeämmäksi osaksi oppilaitoksen opetussuunnitelmaa.
In addition to reviewing existing research and literature, qualitative methods were used in developing the workbook, including interviews with Live’s teaching staff and observations of students. The interviews explored the current state of education and identified areas of development, while the observations focused on the support received by students. Both sets of data were analyzed using inductive content analysis.
The interviewed staff emphasized the importance of sex education but expressed uncertainty, largely due to their close, supportive relationships with students. The results indicated that sex education needs development, especially in terms of up-to-date training and teaching resources. Collaboration with experts, such as healthcare professionals, was seen as crucial. The observations highlighted the importance of using simplified language and visual aids in teaching.
In conclusion, it was determined that sex education should be improved through targeted training and increased collaboration with experts. Moreover, it should be more clearly integrated into the school’s curriculum.