Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Varhainen tuki varhaiskasvatuksessa: opas varhaiskasvatuksen työntekijöille

Alho, Neea; Holappa, Milla (2025)

 
Avaa tiedosto
Alho_Holappa.pdf (1.302Mt)
Lataukset: 


Alho, Neea
Holappa, Milla
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505059188
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa varhaiskasvatuksen henkilöstön osaamista varhaisen tuen toteuttamisessa sekä lisätä ymmärrystä eri tukimuotojen hyödyntämisestä lapsen ja perheen hyväksi. Työ toteutettiin kehittämistyönä yhteistyössä Pohjois-Pohjanmaalla toimivan yksityisen päiväkodin kanssa. Kehittämistyön taustalla oli päiväkodin henkilökunnan esiin nostama tarve saada selkeää ja käytännönläheistä tietoa varhaisesta tuesta ja sitä tarjoavista tahoista.

Opinnäytetyössä hyödynnettiin lineaarista kehittämisprosessia, jonka tuotoksena laadittiin opas varhaisen tuen muodoista varhaiskasvatuksen työntekijöille. Opas toimii työvälineenä perheiden ohjaamisessa ja varhaisen tuen tunnistamisessa. Oppaan sisältö rakentui työelämälähtöisesti vastaamaan tilaajan konkreettisiin tarpeisiin. Sen toimivuutta arvioitiin kahden viikon kokeilujaksolla ja anonyymillä palautekyselyllä. Palaute vahvisti, että oppaalle on käytännön tarvetta, ja sitä pidettiin käyttökelpoisena osana varhaiskasvatuksen arkea.

Opinnäytetyössä otettiin huomioon myös tekijöiden suuntautuminen diakoniatyöhön, mikä näkyi seurakunnan tarjoamien tukipalveluiden sisällyttämisenä työhön. Näin työ laajentui tarkastelemaan varhaisen tuen kenttää moniammatillisesti ja katsomuksellisesti. Diakoninen näkökulma tuo esiin erityisesti niiden perheiden tukemisen, jotka eivät kuulu perinteisten tukiverkostojen piiriin.

Opinnäytetyö osoittaa, että varhaisen tuen osaamisen vahvistaminen varhaiskasvatuksessa tukee perheiden hyvinvointia ja ennaltaehkäisee lasten ongelmien kasautumista. Lisäksi se vahvistaa varhaiskasvatuksen työntekijöiden valmiuksia vastata tuen tarpeisiin moniammatillisesti ja vastuullisesti.



Asiasanat: varhainen tuki, varhaiskasvatus, kehittämistyö, perheiden tukeminen, sosionomi, diakoniatyö, moniammatillisuus
 
The aim of this thesis was to strengthen the competence of early childhood education staff in identifying and implementing early support measures and to increase awareness of the various forms of support available to children and families. The thesis was carried out as a development project in collaboration with a private daycare centre located in Northern Ostrobothnia. The work responded to the practical need of the daycare staff to obtain clear and up-to-date information about early support and the service providers involved.

A linear development process was applied, resulting in a practical guide aimed at early childhood education professionals. The guide compiles information about early support services and provides tools to support professionals in their work with families. The content of the guide was based on the needs expressed by the staff. Its usability was assessed through a two-week trial period and an anonymous feedback survey. The results indicated that the guide was perceived as useful and appropriate for daily work.

The thesis also reflected the authors’ specialization in church social work, which was taken into account by including information on early support services provided by local parishes. This brought a multidisciplinary and value-sensitive perspective to the work, highlighting the importance of support for families who may not otherwise be reached by conventional service networks.

The thesis demonstrates that strengthening early support competence within early childhood education promotes family wellbeing and helps prevent the accumulation of problems. Furthermore, it enhances the staff’s readiness to respond to children's needs in a multidisciplinary and responsible manner.



Keywords: early support, early childhood education, development work, family support, social services, church social work, multidisciplinary approach
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste