Ahdistuksen hallinta -pakki : työkalu lastensuojelutyöhön
Lentonen, Pinja; Niemi, Salla (2025)
Lentonen, Pinja
Niemi, Salla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069394
Tiivistelmä
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Hurtigin lastenkodille Ahdistuksen hallinta -pakki. Hurtigin lastenkoti on Kauniaisissa sijaitseva lastensuojelun laitospalvelua tarjoava lastenkoti. Ahdistuksen hallinta -pakki sisältää monipuolisesti erilaisia esineitä ja välineitä, jotka ohjaavat nuoren ajatuksia muualle ahdistuksesta ja ennaltaehkäisevät viiltelyä. Kehittämisen tavoitteena on pyrkiä lievittämään nuorten ahdistusta sekä itsetuhoisuutta Ahdistuksen hallinta -pakin avulla sekä sitä kautta lisätä nuorten hyvinvointia. Tavoitteena on, että nuori voi käyttää pakkia joko yksin tai yhdessä ohjaajan kanssa. Kehittämistyön kohderyhmänä ovat Hurtigin lastenkotiin sijoitetut 10–17-vuotiaat huostaanotetut nuoret.
Ahdistuksen hallinta -pakin kehittämisprosessissa on ollut tiiviisti mukana Hurtigin lastenkodin henkilökunta ja nuoret. Henkilökunnalta on pyydetty toiveita sekä jo toimivia välineitä pakkiin. Henkilökunta ja nuoret saivat tutustua pakkiin ja antaa sen pohjalta palautetta ja kehitysideoita.
Valmis Ahdistuksen hallinta -pakki sisältää 15 esinettä ja välinettä, joiden tarkoituksena on toimia monipuolisesti ahdistuksen hallinnan apuna sekä viiltelyn ehkäisemisessä. Esineet ja välineet jaetaan neljään eri kategoriaan, joita ovat luova toiminta, aisteja aktivoiva, keskustelun tukena käytettävät sekä hengitysharjoitukset kategoria.
Hurtigin lastenkodin henkilökunta sekä nuoret saivat antaa palautetta pakista, kun olivat ensin tutustuneet siihen. Palautteen pohjalta arvioitiin, vastaako pakki tavoitteita sekä tuleeko sitä jotenkin vielä parantaa. The purpose of this development-focused thesis was to create an anxiety management toolkit for Hurtig children’s home which is a child protection unit located in Kauniainen. The toolkit includes a variety of items and tools aimed at redirecting the youth's thoughts away from anxiety and to prevent self-harm. The goal of the development process was to alleviate anxiety and self-destructive behaviour in young people through the anxiety management toolkit, and thereby enhance their well-being. The intention was for the youth to use the toolkit either alone or together with a counsellor. The target group for the development work consists of 10-17-year olds who have been taken into care and placed at Hurtig children’s home.
The development process of the anxiety management toolkit involved close collaboration with the staff and youth of Hurtig children’s home. Staff members were asked for suggestions and effective methods to include in the toolkit. Both staff and the children had the opportunity to familiarise themselves with the toolkit and provide feedback and development ideas.
The completed anxiety management toolkit contains fifteen items and tools, each designed to support anxiety management and prevent self-harm. The items and methods are divided into four categories: creative activities, sensory activation, tools for supporting conversation, and breathing exercises.
The staff and youth of Hurtig children’s home had the opportunity to provide feedback on the toolkit after first familiarising themselves with it. Based on the feedback, it was assessed whether the kit met its objectives and whether any improvements were needed.
Ahdistuksen hallinta -pakin kehittämisprosessissa on ollut tiiviisti mukana Hurtigin lastenkodin henkilökunta ja nuoret. Henkilökunnalta on pyydetty toiveita sekä jo toimivia välineitä pakkiin. Henkilökunta ja nuoret saivat tutustua pakkiin ja antaa sen pohjalta palautetta ja kehitysideoita.
Valmis Ahdistuksen hallinta -pakki sisältää 15 esinettä ja välinettä, joiden tarkoituksena on toimia monipuolisesti ahdistuksen hallinnan apuna sekä viiltelyn ehkäisemisessä. Esineet ja välineet jaetaan neljään eri kategoriaan, joita ovat luova toiminta, aisteja aktivoiva, keskustelun tukena käytettävät sekä hengitysharjoitukset kategoria.
Hurtigin lastenkodin henkilökunta sekä nuoret saivat antaa palautetta pakista, kun olivat ensin tutustuneet siihen. Palautteen pohjalta arvioitiin, vastaako pakki tavoitteita sekä tuleeko sitä jotenkin vielä parantaa.
The development process of the anxiety management toolkit involved close collaboration with the staff and youth of Hurtig children’s home. Staff members were asked for suggestions and effective methods to include in the toolkit. Both staff and the children had the opportunity to familiarise themselves with the toolkit and provide feedback and development ideas.
The completed anxiety management toolkit contains fifteen items and tools, each designed to support anxiety management and prevent self-harm. The items and methods are divided into four categories: creative activities, sensory activation, tools for supporting conversation, and breathing exercises.
The staff and youth of Hurtig children’s home had the opportunity to provide feedback on the toolkit after first familiarising themselves with it. Based on the feedback, it was assessed whether the kit met its objectives and whether any improvements were needed.