Kehitysvammaisten asukkaiden kokemuksia tuetusta asumisesta
Pennanen, Jaana (2025)
Pennanen, Jaana
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050810109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050810109
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Jaana Pennanen
Kehitysvammaisten asukkaiden kokemuksia tuetusta asumisesta
33 sivua ja 5 liitettä
Kevät 2025
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi AMK 2025
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia tuetusti asuvien kehitysvammaisten kokemuksia eräässä eteläsuomalaisessa kunnassa. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä kehitysvammaisten asumisyksikön kanssa. Tavoitteena oli, että asumisyksikkö voisi hyödyntää tutkimustuloksia kehitysvammaisten tuetun asumisen kehittämistyössä sekä ohjaajien antamassa tuessa. Tutkimuksen avulla haluttiin saada kuuluviin kehitysvammaisten henkilöiden omia mielipiteitä ja ajatuksia tuetusta asumisesta.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä laadullista tutkimusmenetelmää.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla haastattelemalla seitsemää
kehitysvammaista henkilöä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Teoreettinen viitekehys avaa tutkimuksen kannalta keskeiset käsitteet, kuten
kehitysvammaisuus, asuminen, tuettu asuminen, itsemääräämisoikeus ja
ohjaajien tuki ja rooli.
Tutkimuksesta selviää, että kehitysvammaisten tuetun asumisen tuen tarve on paitsi fyysistä ja arjen toiminnoissa auttamista myös henkistä läsnäoloa ja kuuntelemista ja keskustelemista. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että kaikki tutkittavat kokivat tärkeäksi omassa kodissaan asumisen ja itsenäisen elämän.
Ohjaajien rooli ja tuki koettiin tärkeäksi käytännön asioiden hoitamisessa,
lääkärikäynneillä, opiskelupaikan hakemisessa tai päivä- ja työtoimintapaikkaan tutustumisessa, harrastusten sekä tukihenkilöiden löytämisessä. Ohjauksen tarve ruoanlaitossa, siivouksessa, kaupassa käynnissä, lääke- ja raha-asioissa on myös tärkeää. Turvallisuus oli merkittävä tekijä; haastateltavat kokivat tärkeäksi sen, että voivat tarvittaessa soittaa ohjaajille ongelmatilanteissa.
Asiasanat: Asuminen, itsemääräämisoikeus, ohjaajat, rooli, tuettu asuminen,
tuki ABSTRACT
Jaana Pennanen
Experiences of people with intellectual disabilities in supported housing
Pages 33 and appendices 5
Spring 2025
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor of Social Services
The purpose of this thesis was to research experiences of people with intellectual disabilities in supported housing and significance of counselling. The research was carried out in co-operation in a housing unit for people with intellectual disabilities in a certain municipality. One of the goals of this thesis was that the results could be used by the housing unit for people with intellectual disabilities in a certain municipality. The research was also intended to give disabled people in supported housing a chance to give their own opinions and thoughts about supported housing and guidance of counselling.
The research was conducted using qualitative research methods. The data gathering was implemented by theme interviews with seven supported housing living with disabled people. The data was analyzed by content analysis. The theoretical approach opened the research to key concepts such as disabled people, housing, supported housing with intellectual disabilities, self- determination and significance of counselling.
The research shows that the need for support in assisted living for people with intellectual disabilities is not only physical and helping with everyday activities, but also mental presence and listening and talking. Based on the results, it can be said that all the subjects felt it was important to live in their own home and live an independent life. The role and support of counselors was felt to be important in handling practical matters, in doctor`s visits, in applying for a place to study or in getting to know the place of day and work activities, in finding hobbies and support persons. The need for guidance in cooking, cleaning, shopping, medicine and money matters is also important. Safety in one`s living environment was a significant factor; the interwiewees also felt it was important to be able to call the counsellors in problem situations.
Keywords: Intellectual disability, housing, need for support and quidance of counselling, right to self-determination, supported housing
Jaana Pennanen
Kehitysvammaisten asukkaiden kokemuksia tuetusta asumisesta
33 sivua ja 5 liitettä
Kevät 2025
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi AMK 2025
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia tuetusti asuvien kehitysvammaisten kokemuksia eräässä eteläsuomalaisessa kunnassa. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä kehitysvammaisten asumisyksikön kanssa. Tavoitteena oli, että asumisyksikkö voisi hyödyntää tutkimustuloksia kehitysvammaisten tuetun asumisen kehittämistyössä sekä ohjaajien antamassa tuessa. Tutkimuksen avulla haluttiin saada kuuluviin kehitysvammaisten henkilöiden omia mielipiteitä ja ajatuksia tuetusta asumisesta.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä laadullista tutkimusmenetelmää.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla haastattelemalla seitsemää
kehitysvammaista henkilöä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Teoreettinen viitekehys avaa tutkimuksen kannalta keskeiset käsitteet, kuten
kehitysvammaisuus, asuminen, tuettu asuminen, itsemääräämisoikeus ja
ohjaajien tuki ja rooli.
Tutkimuksesta selviää, että kehitysvammaisten tuetun asumisen tuen tarve on paitsi fyysistä ja arjen toiminnoissa auttamista myös henkistä läsnäoloa ja kuuntelemista ja keskustelemista. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että kaikki tutkittavat kokivat tärkeäksi omassa kodissaan asumisen ja itsenäisen elämän.
Ohjaajien rooli ja tuki koettiin tärkeäksi käytännön asioiden hoitamisessa,
lääkärikäynneillä, opiskelupaikan hakemisessa tai päivä- ja työtoimintapaikkaan tutustumisessa, harrastusten sekä tukihenkilöiden löytämisessä. Ohjauksen tarve ruoanlaitossa, siivouksessa, kaupassa käynnissä, lääke- ja raha-asioissa on myös tärkeää. Turvallisuus oli merkittävä tekijä; haastateltavat kokivat tärkeäksi sen, että voivat tarvittaessa soittaa ohjaajille ongelmatilanteissa.
Asiasanat: Asuminen, itsemääräämisoikeus, ohjaajat, rooli, tuettu asuminen,
tuki
Jaana Pennanen
Experiences of people with intellectual disabilities in supported housing
Pages 33 and appendices 5
Spring 2025
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor of Social Services
The purpose of this thesis was to research experiences of people with intellectual disabilities in supported housing and significance of counselling. The research was carried out in co-operation in a housing unit for people with intellectual disabilities in a certain municipality. One of the goals of this thesis was that the results could be used by the housing unit for people with intellectual disabilities in a certain municipality. The research was also intended to give disabled people in supported housing a chance to give their own opinions and thoughts about supported housing and guidance of counselling.
The research was conducted using qualitative research methods. The data gathering was implemented by theme interviews with seven supported housing living with disabled people. The data was analyzed by content analysis. The theoretical approach opened the research to key concepts such as disabled people, housing, supported housing with intellectual disabilities, self- determination and significance of counselling.
The research shows that the need for support in assisted living for people with intellectual disabilities is not only physical and helping with everyday activities, but also mental presence and listening and talking. Based on the results, it can be said that all the subjects felt it was important to live in their own home and live an independent life. The role and support of counselors was felt to be important in handling practical matters, in doctor`s visits, in applying for a place to study or in getting to know the place of day and work activities, in finding hobbies and support persons. The need for guidance in cooking, cleaning, shopping, medicine and money matters is also important. Safety in one`s living environment was a significant factor; the interwiewees also felt it was important to be able to call the counsellors in problem situations.
Keywords: Intellectual disability, housing, need for support and quidance of counselling, right to self-determination, supported housing