Tue sairastunutta, älä sairautta! Toiminnallinen iltapäivä syömishäiriöistä 7.–9.-luokkailaisten vanhemmille
Bas, Aysel; Khan, Sabira; Niskanen, Lucia; Vuokila, Maija-Liisa (2025)
Bas, Aysel
Khan, Sabira
Niskanen, Lucia
Vuokila, Maija-Liisa
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910369
Tiivistelmä
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä vanhempien tietoisuutta syömishäiriöiden varhaisista merkeistä ja sairastuneen käyttäytymisestä ja oireilusta ennen sairauden kehittymistä vaikeaksi. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Kannelmäen peruskoulun kanssa. Koulussa oli huomattu nuorten syömiskulttuurin muuttuneen siirryttäessä ala-asteelta yläasteelle, jolloin myös ruokailun valvominen loppui. Kouluruuan jättäminen väliin oli helpompaa, kun kukaan ei valvonut ruokailuja. Koulun mukaan suurin osa yläasteen oppilaista jättää kouluruuan kokonaan väliin monena päivänä viikossa. On tärkeää, että opinnäytetyön aihe lisäsi myös Kannelmäen koulun henkilökunnan tietoisuutta syömishäiriöistä ja niille tyypillisestä syömiskäyttäytymisestä.
Opinnäytetyön toteutus tapahtui järjestämällä Kannelmäen peruskoulun yläasteen vanhemmille ja läheisille toiminnallinen iltapäivä, johon oli kutsuttu toisen yhteistyökumppanimme Etelän Syli ry:n edustaja luennoimaan. Luennon jälkeen vanhemmille oli tarjolla kahvia ja neljä tietopistettä; Yleistä syömishäiriöstä, miten ottaa asia puheeksi, Etelän Syli:n piste, sekä toiminnallisen iltapäivän palautteen antopiste. Palautetta kerättiin sähköisesti QR koodein, sekä kirjallisesti.
Saadun palautteen perusteella voidaan todeta, että aihe on tärkeä ja asiasta oli saatu tärkeää ja hyödyllistä tietoa asiantuntijaluennon ja tietopisteillä tapahtuneiden keskustelujen myötä. Tästä aiheesta oli palautteen perusteella tarvetta saada lisää ajankohtaista tietoa ja vanhempien avunhakemisen kynnyksen madaltamiseksi syömishäiriöistä puhumista tulisi normalisoida ja stigmaa aiheen ympäriltä poistaa. The thesis aims to increase the awareness of parents towards the early signs of eating disorders among children. The thesis highlights the behaviors and symptoms that typically appear at the early stages of the disorder. The study for the thesis was conducted in cooperation with Kannelmäki Comprehensive School. The starting point for the thesis was that the school had concerns about the varying eating habits of pupils during the transition from primary to lower secondary school when meal supervision ends. According to the school staff majority of the pupils were skipping meals for several days a week.
The method of the thesis includes information dissemination and direct dialogue with the parent and the school staff on the eating disorder issues and their symptoms. Thus, an eating disorder awareness day was organized at the Kannelmäki Comprehensive School. The participants were the parents and guardians of pupils in grades 7 to 9. The Etelän Syli ry, which supports individuals with eating disorders and their families, participated in the event. Four informational stations were setup at the event location: general information on eating disorders, guidance on discussing the issue, a station hosted by Etelän Syli ry, and a feedback point. The activities of the event started with a lecture from an expert on the topic from Etelän Syli ry. After the lecture, parents had the opportunity to visit the information stations to deepen their understanding. Feedback was collected both electronically via QR codes and in written form.
The collected feedback indicated that the topic is relevant for the parents and the school staff. The participants gained useful knowledge from the expert lecture and the discussions held at the information stations. The feedback also highlighted a need for continued education on the topic. Based on the discussions with parents in the event, it is important to normalize conversations about eating disorders and to reduce the stigma around them. It will encourage parents to promptly seek help when they observe signs of the disorder among their children.
In conclusion, the thesis work equipped the participating parents and the school staff with valuable knowledge on the eating disorder issues. They are likely better equipped to detect the disorder in their children or pupils at the school.
Opinnäytetyön toteutus tapahtui järjestämällä Kannelmäen peruskoulun yläasteen vanhemmille ja läheisille toiminnallinen iltapäivä, johon oli kutsuttu toisen yhteistyökumppanimme Etelän Syli ry:n edustaja luennoimaan. Luennon jälkeen vanhemmille oli tarjolla kahvia ja neljä tietopistettä; Yleistä syömishäiriöstä, miten ottaa asia puheeksi, Etelän Syli:n piste, sekä toiminnallisen iltapäivän palautteen antopiste. Palautetta kerättiin sähköisesti QR koodein, sekä kirjallisesti.
Saadun palautteen perusteella voidaan todeta, että aihe on tärkeä ja asiasta oli saatu tärkeää ja hyödyllistä tietoa asiantuntijaluennon ja tietopisteillä tapahtuneiden keskustelujen myötä. Tästä aiheesta oli palautteen perusteella tarvetta saada lisää ajankohtaista tietoa ja vanhempien avunhakemisen kynnyksen madaltamiseksi syömishäiriöistä puhumista tulisi normalisoida ja stigmaa aiheen ympäriltä poistaa.
The method of the thesis includes information dissemination and direct dialogue with the parent and the school staff on the eating disorder issues and their symptoms. Thus, an eating disorder awareness day was organized at the Kannelmäki Comprehensive School. The participants were the parents and guardians of pupils in grades 7 to 9. The Etelän Syli ry, which supports individuals with eating disorders and their families, participated in the event. Four informational stations were setup at the event location: general information on eating disorders, guidance on discussing the issue, a station hosted by Etelän Syli ry, and a feedback point. The activities of the event started with a lecture from an expert on the topic from Etelän Syli ry. After the lecture, parents had the opportunity to visit the information stations to deepen their understanding. Feedback was collected both electronically via QR codes and in written form.
The collected feedback indicated that the topic is relevant for the parents and the school staff. The participants gained useful knowledge from the expert lecture and the discussions held at the information stations. The feedback also highlighted a need for continued education on the topic. Based on the discussions with parents in the event, it is important to normalize conversations about eating disorders and to reduce the stigma around them. It will encourage parents to promptly seek help when they observe signs of the disorder among their children.
In conclusion, the thesis work equipped the participating parents and the school staff with valuable knowledge on the eating disorder issues. They are likely better equipped to detect the disorder in their children or pupils at the school.