Työelämässä oppimisen toimintamalli hius- ja kauneudenhoitoalan ammatillisten opintojen opiskelijalle
Kuikka, Jenni (2025)
Kuikka, Jenni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210777
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnian hius- ja kauneudenhoitoalan ammatillisen perustutkinnon työelämässä oppimisen toimintamallin kehittämiseksi. Kehittämistyön lähtökohtana oli hius- ja kauneudenhoitoalan opettajien huoli opiskelijoiden haasteista työelämässä oppimisen aikana. Opetushenkilöstön tukena toimii Omnian linjauksen mukainen työelämässä oppimisen toimintamalli, mutta opiskelijalle ei ole yhtenäistä ohjeistusta työelämässä oppimiseen valmistautumiseen ja työelämässä toimimiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on vaikuttaa opiskelijan työelämässä oppimisen kokemukseen selkeyttämällä ohjeistusta opiskelijalle tarkoitetun oppaan avulla. Opinnäytetyössä avataan hius- ja kauneudenhoitoalan ammatillisen perututkinnon tarkoitusta Opetushallituksen tietojen sekä lain määrämien velvoitteiden pohjalta sekä tarkastellaan työelämässä oppimisen käsitettä ja tavoitteita sekä sen sitoutumista ammatillisiin opintoihin.
Opinnäytetyön tietopohjassa kartoitetaan ammatillisen koulutuksen työelämässä oppimisen nykytilannetta ja mahdollisia tulevaisuuden näkymiä sekä työelämässä oppimisen hyötyjä erityisesti opiskelijan näkökulmasta. Omnian työelämässä oppimisen toimintamalli on osa opinnäytetyön tietoperustaa.
Syvempää näkemystä ja tietojen tarkennusta kerättiin haastattelujen avulla. Tutkimusta varten haastateltiin hius- ja kauneudenhoitoalan pedagogisessa työryhmässä työskentelevää opettajaa sekä työelämässä oppimisen jaksolla jo olleita opiskelijoita. Haastattelujen avulla kartoitettiin prosessin haasteita ja ongelmakohtia. Kehittämistyön tueksi järjestettiin työpaja, johon valikoitui Omnian työelämässä oppimista ohjaavia opettajia. Työapajan osallistavan menetelmän avulla visioitiin opiskelijan opasta tulevaisuuden ihannetilanteen näkökulmasta.
Johtopäätöksenä haastatteluista ja työpajasta kerätyn tiedon perusteella nykyisen työelämässä oppimisen toimintamallin ydinongelmaksi muodostui opiskelijoille tarkoitetun materiaalin hajanaisuus, joka johtaa motivaation laskemiseen tiedon etsimisessä. Myös työelämätaitojen, kuten vuorovaikutuksellisuuden ja työelämän pelisääntöjen omaksuminen on joillekin opeiskelijoille haastavaa.
Opinnäytetyön tuloksena kehitetty opas toimii Omnian hius- ja kauneudenhoitoalan ammatillisten peruskoulutuksen opiskelijan työelämässä oppimisen tukena. Opas on jaoteltu työelämässä oppimisen prosessin vaiheiden mukaisesti, siinä on lueteltu opiskelijan tehtävät vaiheittain ja vastattu yleisimpiin tutkimuksessa esiin tulleisiin ongelmatilanteisiin. Opas toimii myös opetushenkilöstön tukena opiskelijan ohjausprosessissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on vaikuttaa opiskelijan työelämässä oppimisen kokemukseen selkeyttämällä ohjeistusta opiskelijalle tarkoitetun oppaan avulla. Opinnäytetyössä avataan hius- ja kauneudenhoitoalan ammatillisen perututkinnon tarkoitusta Opetushallituksen tietojen sekä lain määrämien velvoitteiden pohjalta sekä tarkastellaan työelämässä oppimisen käsitettä ja tavoitteita sekä sen sitoutumista ammatillisiin opintoihin.
Opinnäytetyön tietopohjassa kartoitetaan ammatillisen koulutuksen työelämässä oppimisen nykytilannetta ja mahdollisia tulevaisuuden näkymiä sekä työelämässä oppimisen hyötyjä erityisesti opiskelijan näkökulmasta. Omnian työelämässä oppimisen toimintamalli on osa opinnäytetyön tietoperustaa.
Syvempää näkemystä ja tietojen tarkennusta kerättiin haastattelujen avulla. Tutkimusta varten haastateltiin hius- ja kauneudenhoitoalan pedagogisessa työryhmässä työskentelevää opettajaa sekä työelämässä oppimisen jaksolla jo olleita opiskelijoita. Haastattelujen avulla kartoitettiin prosessin haasteita ja ongelmakohtia. Kehittämistyön tueksi järjestettiin työpaja, johon valikoitui Omnian työelämässä oppimista ohjaavia opettajia. Työapajan osallistavan menetelmän avulla visioitiin opiskelijan opasta tulevaisuuden ihannetilanteen näkökulmasta.
Johtopäätöksenä haastatteluista ja työpajasta kerätyn tiedon perusteella nykyisen työelämässä oppimisen toimintamallin ydinongelmaksi muodostui opiskelijoille tarkoitetun materiaalin hajanaisuus, joka johtaa motivaation laskemiseen tiedon etsimisessä. Myös työelämätaitojen, kuten vuorovaikutuksellisuuden ja työelämän pelisääntöjen omaksuminen on joillekin opeiskelijoille haastavaa.
Opinnäytetyön tuloksena kehitetty opas toimii Omnian hius- ja kauneudenhoitoalan ammatillisten peruskoulutuksen opiskelijan työelämässä oppimisen tukena. Opas on jaoteltu työelämässä oppimisen prosessin vaiheiden mukaisesti, siinä on lueteltu opiskelijan tehtävät vaiheittain ja vastattu yleisimpiin tutkimuksessa esiin tulleisiin ongelmatilanteisiin. Opas toimii myös opetushenkilöstön tukena opiskelijan ohjausprosessissa.