Asiakkaiden kokemukset diakoniatyön merkityksestä ja autetuksi tulemisesta
Luontama, Suvi-Sisko (2025)
Luontama, Suvi-Sisko
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411580
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kerätä diakoniatyön asiakkaiden kokemuksia siitä, mitä merkitystä diakoniatyöllä on ollut heidän elämälleen ja miten he ovat tulleet autetuiksi. Tavoitteena oli saada tietoa asiakkaiden kokemuksista, mitä voidaan käyttää apuna diakoniatyön kehittämisessä.
Tutkimus oli määrällinen tutkimus, jota täydennettiin laadullisilla avoimilla kysymyksillä. Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeen avulla tammikuussa 2025 Tampereen Harjun seurakunnan diakoniatyön asiakkailta. Asiakastietojärjestelmän kautta lähetettiin tekstiviestitse linkki kyselyyn vuonna 2024 Harjun diakoniassa asioineille. Paperilomakkeita oli saatavilla diakoniatyöntekijöiden vastaanotoilla ja myös diakonian nettisivuilla oli linkki kyselyyn. Lomakkeella oli 31 kysymystä, joista kolme oli avoimia kysymyksiä. Vastauksia kertyi 192.
Vastaaja olivat pääosin tyytyväisiä asiointiin diakoniatyöntekijän kanssa. Suurin osa koki, että diakoniatyön apu oli ollut heille erittäin tärkeä ja vähän yli puolet katsoi, että diakoniatyöntekijän kanssa asiointi oli ollut heille erittäin tärkeä. Yleisimmät syyt ottaa yhteyttä diakoniaan olivat talous ja elämän kriisitilanteet. Eniten oli saatu ruoka-apua tai apua talouteen ja keskusteluapua. Vastauksia vertaillessa tuli ilmi, että pitkällä sairausjaksolla olevat ja opiskelijat olivat muita ryhmiä tyytyväisempiä saamansa apuun. Vastaavasti ikäryhmistä nuoret aikuiset ja ja yli 65- vuotiaat olivat kokeneet avun hieman vähemmän hyväksi, kuin muut ryhmät. Vastaajat lapsiperheistä olivat saaneet enemmän keskusteluapua kuin muut ja olivat myös muita avoimempia hengelliselle keskustelulle tai rukoukselle, heidän kohdallaan kuitenkin toivon lisääntyminen tapaamisen myötä oli vähäisempää kuin muilla.
Diakoniatyössä nuorten aikuisten, lapsiperheiden ja yli 65-vuotiaiden tilanteisiin tulisi kiinnittää huomiota kun diakoniatyötä kehitetään. Heidän vastauksensa olivat osittain muita ryhmiä kriittisempiä diakoniasta saadusta avusta.
Asiasanat: diakonia, kohtaaminen, asiakaskokemus, kyselytutkimus The purpose of the thesis was to collect the experiences of the clients of the
Evangelical Lutheran Church of Finland diaconal work. The focus was on
experiences about what significance diaconal work has had in clients lives and how they have been helped. The aim was to get information about the experiences of clients that could help develop diaconal work.
The research was a quantitative study, with a few qualitative open-ended questions. The data collection was made by using a Webropol questionnaire. Data was collected from the customers of diaconal work of Harju parish in Tampere in January 2025. Link to the questionnaire was send through customer register. Paper questionnaires were available in the offices of diaconal workers. The link to the questionnaire could also be find in the website of Harju parish. The questionnaire had 31 questions, three of which were open-ended. There were 192 responses to the questionnaire.
The informants were mostly satisfied with their interaction with a diaconal worker. The majority felt that the assistance of the diaconal worker had been very important to them and just over half felt that the encountering with the diaconal worker had been very important to them. The most common reasons for contacting the diaconal work were a financial and life crisis. Food aid, financial help and counselling were the most common help that the informants received from diaconal work. A comparison of informants' responses showed that people with long periods of illness and students were more satisfied with the help they received than other groups. Young adults and those aged 65 and over were slightly less satisfied than other groups. Informants from families with children had received more counselling than others and were also more open to spiritual discussion or prayer, but they were less likely than others to experience an increase in hope as a result of encountering a deacon.
In diaconal work, the situation of young adults, families with children and people over 65 should be taken into account when developing diaconal work. Their answers in the questionnaire were partly more critical than those of other groups about the help they receive from the diaconal work and about the encounter with a deacon worker.
Keywords: diaconal work, encounter, customer experience, questionnaire
Tutkimus oli määrällinen tutkimus, jota täydennettiin laadullisilla avoimilla kysymyksillä. Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeen avulla tammikuussa 2025 Tampereen Harjun seurakunnan diakoniatyön asiakkailta. Asiakastietojärjestelmän kautta lähetettiin tekstiviestitse linkki kyselyyn vuonna 2024 Harjun diakoniassa asioineille. Paperilomakkeita oli saatavilla diakoniatyöntekijöiden vastaanotoilla ja myös diakonian nettisivuilla oli linkki kyselyyn. Lomakkeella oli 31 kysymystä, joista kolme oli avoimia kysymyksiä. Vastauksia kertyi 192.
Vastaaja olivat pääosin tyytyväisiä asiointiin diakoniatyöntekijän kanssa. Suurin osa koki, että diakoniatyön apu oli ollut heille erittäin tärkeä ja vähän yli puolet katsoi, että diakoniatyöntekijän kanssa asiointi oli ollut heille erittäin tärkeä. Yleisimmät syyt ottaa yhteyttä diakoniaan olivat talous ja elämän kriisitilanteet. Eniten oli saatu ruoka-apua tai apua talouteen ja keskusteluapua. Vastauksia vertaillessa tuli ilmi, että pitkällä sairausjaksolla olevat ja opiskelijat olivat muita ryhmiä tyytyväisempiä saamansa apuun. Vastaavasti ikäryhmistä nuoret aikuiset ja ja yli 65- vuotiaat olivat kokeneet avun hieman vähemmän hyväksi, kuin muut ryhmät. Vastaajat lapsiperheistä olivat saaneet enemmän keskusteluapua kuin muut ja olivat myös muita avoimempia hengelliselle keskustelulle tai rukoukselle, heidän kohdallaan kuitenkin toivon lisääntyminen tapaamisen myötä oli vähäisempää kuin muilla.
Diakoniatyössä nuorten aikuisten, lapsiperheiden ja yli 65-vuotiaiden tilanteisiin tulisi kiinnittää huomiota kun diakoniatyötä kehitetään. Heidän vastauksensa olivat osittain muita ryhmiä kriittisempiä diakoniasta saadusta avusta.
Asiasanat: diakonia, kohtaaminen, asiakaskokemus, kyselytutkimus
Evangelical Lutheran Church of Finland diaconal work. The focus was on
experiences about what significance diaconal work has had in clients lives and how they have been helped. The aim was to get information about the experiences of clients that could help develop diaconal work.
The research was a quantitative study, with a few qualitative open-ended questions. The data collection was made by using a Webropol questionnaire. Data was collected from the customers of diaconal work of Harju parish in Tampere in January 2025. Link to the questionnaire was send through customer register. Paper questionnaires were available in the offices of diaconal workers. The link to the questionnaire could also be find in the website of Harju parish. The questionnaire had 31 questions, three of which were open-ended. There were 192 responses to the questionnaire.
The informants were mostly satisfied with their interaction with a diaconal worker. The majority felt that the assistance of the diaconal worker had been very important to them and just over half felt that the encountering with the diaconal worker had been very important to them. The most common reasons for contacting the diaconal work were a financial and life crisis. Food aid, financial help and counselling were the most common help that the informants received from diaconal work. A comparison of informants' responses showed that people with long periods of illness and students were more satisfied with the help they received than other groups. Young adults and those aged 65 and over were slightly less satisfied than other groups. Informants from families with children had received more counselling than others and were also more open to spiritual discussion or prayer, but they were less likely than others to experience an increase in hope as a result of encountering a deacon.
In diaconal work, the situation of young adults, families with children and people over 65 should be taken into account when developing diaconal work. Their answers in the questionnaire were partly more critical than those of other groups about the help they receive from the diaconal work and about the encounter with a deacon worker.
Keywords: diaconal work, encounter, customer experience, questionnaire