Pelien suunnitelmallinen hyödyntäminen sijaishuollon omaohjaajatyöskentelyssä
Nevala, Aki (2025)
Nevala, Aki
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411865
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tekijänä huomioin tilaajayrityksen sijaishuollon pelikasvatusta ja sen tasoa. Minulle syntyi ennakkokäsityksiä, joihin koin kehittämistehtävällä pystyväni vaikuttamaan. Pelaamisesta, pelillistämisestä ja hyötypeleistä on paljon tutkittuakin tietoa, mutta en havainnut pelikasvatusta käytettävän sijaishuollossa suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti hyödyksi. Pelitoimintaa ja pelillistämistä on hyödynnetty mm. kouluissa ja nuorisotyöllisessä pelitoiminnassa, mutta ei mainittavassa määrin sijaishuollossa.
Tavoitteeksi kehittämistehtävälle syntyi pelien suunnitelmallisen hyödyntämisen parantaminen sijaishuollossa.
Tein kyselyn tilaajayrityksen sijaishuollon yksiköiden tiimivastaaville. Kyselyllä selvitin pelaamisen määrää yksikössä, pelaamisen tavoitteellisuutta ja suunnitelmallisuutta, pelaamisen tukea, pelaamisen esteitä ja teemoja, joihin pitäisi kiinnittää huomiota pelaamisen suunnitelmallisuuden parantamiseksi. Lähestyin kehittämistehtävää deduktiivisesti, eli tutkin ennakko-käsitysteni, hypoteesien, todenperäisyyttä sijaishuollon pelitoiminnassa. Hypoteeseina olivat sijaishuollon pelaamisen tavoitteellisuuden ja suunnitelmallisuuden puuttuminen sekä pelaamisen suunnitelmallisen hyödyntämisen esteet. Analysoin kyselyä laadullisella vertaamisella. Osoitin kyselyllä hypoteesit verifioiduksi eli tosiksi.
Keräämäni tietopohjan, kyselystä saamani aineiston ja aiemmin hankkimani tiedon pohjalta koostin tekoälyä hyödyntäen oppaan pelaamisen suunnitelmalliseen hyödyntämiseen sijais-huollossa. Kirjoitin oppaan kohdentaen sen omaohjaajille, niin että sen pohjalta omaohjaajuuden yhtenä työmenetelmänä voi käyttää pelaamista ja pelillistämistä. Oppaan pohjalta myös muut sijaishuollon ohjaajat ja toimijat voivat parantaa omia pelikasvatuksellisia tietoja ja -taitoja.
Tilaajayrityksen ja sen eri yksiköiden omaohjaajien on mahdollista hyödyntää pelaaminen suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti jatkamalla tehtyä kehittämistehtävää esitetyin ehdotuksin, esimerkiksi jatkuvan kehittämisen mallilla.
Tavoitteeksi kehittämistehtävälle syntyi pelien suunnitelmallisen hyödyntämisen parantaminen sijaishuollossa.
Tein kyselyn tilaajayrityksen sijaishuollon yksiköiden tiimivastaaville. Kyselyllä selvitin pelaamisen määrää yksikössä, pelaamisen tavoitteellisuutta ja suunnitelmallisuutta, pelaamisen tukea, pelaamisen esteitä ja teemoja, joihin pitäisi kiinnittää huomiota pelaamisen suunnitelmallisuuden parantamiseksi. Lähestyin kehittämistehtävää deduktiivisesti, eli tutkin ennakko-käsitysteni, hypoteesien, todenperäisyyttä sijaishuollon pelitoiminnassa. Hypoteeseina olivat sijaishuollon pelaamisen tavoitteellisuuden ja suunnitelmallisuuden puuttuminen sekä pelaamisen suunnitelmallisen hyödyntämisen esteet. Analysoin kyselyä laadullisella vertaamisella. Osoitin kyselyllä hypoteesit verifioiduksi eli tosiksi.
Keräämäni tietopohjan, kyselystä saamani aineiston ja aiemmin hankkimani tiedon pohjalta koostin tekoälyä hyödyntäen oppaan pelaamisen suunnitelmalliseen hyödyntämiseen sijais-huollossa. Kirjoitin oppaan kohdentaen sen omaohjaajille, niin että sen pohjalta omaohjaajuuden yhtenä työmenetelmänä voi käyttää pelaamista ja pelillistämistä. Oppaan pohjalta myös muut sijaishuollon ohjaajat ja toimijat voivat parantaa omia pelikasvatuksellisia tietoja ja -taitoja.
Tilaajayrityksen ja sen eri yksiköiden omaohjaajien on mahdollista hyödyntää pelaaminen suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti jatkamalla tehtyä kehittämistehtävää esitetyin ehdotuksin, esimerkiksi jatkuvan kehittämisen mallilla.