Neurokirjon opiskelijoiden tukeminen ammatillisessa oppilaitoksessa
Sitari, Hanna (2025)
Sitari, Hanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512232
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tilaajana toimi Sasky Tampereen palvelualan ammattiopisto. Opinnäytetyössäni tarkastelen neuropsykiatrisia piirteitä omaavien opiskelijoiden haasteita, niiden ilmenemistä ja tuen tarvetta toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. Tavoitteena on lisätä tietoa ja ymmärrystä neuropsykiatristen haasteiden näyttäytymisestä opiskelussa, koulussa olemisessa ja oppimisessa. Neuropsykiatrisilla häiriöillä tarkoitetaan tavallisesti ADHD:tä, autismikirjon häiriötä, kehityksellistä kielihäiriötä ja Touretten oireyhtymää. Oppimisenhaasteita ja opiskeluun vaikuttavia neuropsykiatrisia piirteitä saattaa esiintyä, vaikka edellä mainittuja diagnooseja ei olisikaan. Opiskelijoiden yksilöllinen tuki ja ymmärrys ovat tärkeässä roolissa opintoihin kiinnittymisessä ja opiskelun sujumisen tukemisessa.
Tutkimusmenetelmänä käytin kyselytutkimusta, jonka laadin Sasky Tampereen palvelualan ammattiopiston opettajille. Kyselyn avulla kartoitin opettajien tietämystä neuropsykiatrisista häiriöistä, kokemuksia neuropsykiatrisia piirteitä omaavien opiskelijoiden kohtaamisesta ja näille opiskelijoille suunnatuista tukea antavista menetelmistä.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tutkia opiskelijoiden neuropsykiatristen piirteiden ja haasteiden vaikutuksia ammatillisessa oppilaitoksessa opiskeluun. Erityisesti halusin selvittää millaisia haasteita neurokirjon opiskelijat kohtaavat ja kuinka ammatillisten oppilaitosten opettajat voivat tukea neurokirjon opiskelijoita paremmin. Kyselytutkimukseni tavoitteena oli saada tietoa opettajien kokemuksista neuropsykiatrisia piirteitä omaavien opiskelijoiden kohtaamisessa, käytettävistä tukitoimista ja tukitoimien riittävyydestä. Kyselyn tulosten pohjalta kokosin ”Nepsy-työkalupakin”, joka tarjoaa käytännön esimerkkejä ja työkaluja neurokirjon opiskelijoiden kohtaamiseen ja sujuvampaan yhteistyöhön oppilaitoksessa.
Tutkimusmenetelmänä käytin kyselytutkimusta, jonka laadin Sasky Tampereen palvelualan ammattiopiston opettajille. Kyselyn avulla kartoitin opettajien tietämystä neuropsykiatrisista häiriöistä, kokemuksia neuropsykiatrisia piirteitä omaavien opiskelijoiden kohtaamisesta ja näille opiskelijoille suunnatuista tukea antavista menetelmistä.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tutkia opiskelijoiden neuropsykiatristen piirteiden ja haasteiden vaikutuksia ammatillisessa oppilaitoksessa opiskeluun. Erityisesti halusin selvittää millaisia haasteita neurokirjon opiskelijat kohtaavat ja kuinka ammatillisten oppilaitosten opettajat voivat tukea neurokirjon opiskelijoita paremmin. Kyselytutkimukseni tavoitteena oli saada tietoa opettajien kokemuksista neuropsykiatrisia piirteitä omaavien opiskelijoiden kohtaamisessa, käytettävistä tukitoimista ja tukitoimien riittävyydestä. Kyselyn tulosten pohjalta kokosin ”Nepsy-työkalupakin”, joka tarjoaa käytännön esimerkkejä ja työkaluja neurokirjon opiskelijoiden kohtaamiseen ja sujuvampaan yhteistyöhön oppilaitoksessa.