Ohjeistus NEPSY-nuoren itsenäistymisprosessin tukemiseen sijaishuoltoyksikössä
Pohjolainen, Anni; Bordi, Sonja (2025)
Pohjolainen, Anni
Bordi, Sonja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612484
Tiivistelmä
Nepsy-sanalla viitataan neuropsykiatrisiin häiriöihin, jotka hankaloittavat arjen sujumista ja ilmenevät yksilön tavassa toimia, ajatella, tuntea ja käyttäytyä. Nepsy tarkoittaa siis neuroepätyypillisyyttä ja sen mukaan toimimista. Lastensuojelun asiakkaissa on yhä enemmän neuropsykiatrisia haasteita omaavia lapsia ja nuoria. Huostaanotetun, kiireellisesti sijoitetun tai Lastensuojelulaissa 83 §:ssä tarkoitetun väliaikaisen määräyksen nojalla sijoitetun lapsen hoito ja kasvatus järjestetään kodin ulkopuolella sosiaalihuollon johtavan viranomaisen päätöksellä. Sijaishuoltoyksikkönä voi toimia esimerkiksi ammatillinen perhekoti, lastenkoti, nuorisokoti tai sijoitusperhe.
Opinnäytetyössä käsiteltiin itsenäistymistä elämän vaiheena, jossa nuori siirtyy itsenäiseen elämään ja aikuisuuteen. Nuoren täyttäessä 18 vuotta, nuori muuttaa pois sijaishuoltopaikastaan. Neuroepätyypillisyys aiheuttaa haasteita itsenäisyyden harjoitteluun ja kehitykseen, ja tähän halusimme luoda apuvälineen, jotta nuoren tukeminen olisi mahdollisimman kokonaisvaltaista.
Opinnäytetyönä tehtiin havainnollistava ohjaamisen malli, jossa käsitellään nepsy-nuoren itsenäistymisen vaiheita kohta kohdalta. Tuotos oli selkeä julistemainen huoneentaulu, ohjeistus nuoren itsenäistymisen tueksi, jossa itsenäistymisen teemoja ja elämänhallinnan eri osa-alueiden harjoittelemista on aikataulutettu. Ohjeistus mukaili nuoren omaa vuoden sykliä ennen itsenäistymistä.
Opinnäytetyössä käsiteltiin itsenäistymistä elämän vaiheena, jossa nuori siirtyy itsenäiseen elämään ja aikuisuuteen. Nuoren täyttäessä 18 vuotta, nuori muuttaa pois sijaishuoltopaikastaan. Neuroepätyypillisyys aiheuttaa haasteita itsenäisyyden harjoitteluun ja kehitykseen, ja tähän halusimme luoda apuvälineen, jotta nuoren tukeminen olisi mahdollisimman kokonaisvaltaista.
Opinnäytetyönä tehtiin havainnollistava ohjaamisen malli, jossa käsitellään nepsy-nuoren itsenäistymisen vaiheita kohta kohdalta. Tuotos oli selkeä julistemainen huoneentaulu, ohjeistus nuoren itsenäistymisen tueksi, jossa itsenäistymisen teemoja ja elämänhallinnan eri osa-alueiden harjoittelemista on aikataulutettu. Ohjeistus mukaili nuoren omaa vuoden sykliä ennen itsenäistymistä.