Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Jag som dramatiker - En kvalitativ studie i att lära sig skriva dramatik

Rudnäs, Ester (2025)

Avaa tiedosto
Rudnas_Ester.pdf (9.227Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Rudnäs, Ester
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716565
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee näytelmäkirjoittamisen oppimisprosessia, erityisesti dialogin rakenteen ja toiminnan näkökulmasta. Työssä yhdistyvät taiteellinen osa, itse kirjoitettu käsikirjoitus, sekä teoreettinen osuus, jossa tekijä perehtyy ajankohtaiseen tutkimukseen, klassisiin teoksiin ja käytännön kirjoitusoppaisiin. Opinnäytetyö liikkuu taiteellisen käytännön ja tieteellisen pohdinnan välimaastossa ja tutkii, kuinka nämä näkökulmat voidaan yhdistää hedelmällisesti.

Tutkimuksen tavoitteena oli syventää ymmärrystä käsikirjoittamisesta ja dialogin kirjoittamisesta sekä tarkastella kirjoittajan omia vahvuuksia ja kehittämiskohteita näytelmäkirjailijana. Menetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, jossa analysoitiin kahden ruotsinkielisen suomalaisen näytelmäkirjailijan haastatteluja. Samanaikaisesti kirjoittaja laati ensimmäisen version näytelmäkäsikirjoituksesta soveltaakseen teoriaa käytäntöön. Teoreettinen viitekehys perustui klassiseen draamateoriaan (Aristoteles), käytännön kirjoitusoppaisiin (McKee, Egri) sekä ajankohtaisiin tutkimusartikkeleihin.

Tulokset osoittavat, että toimiva dialogi useimmiten edellyttää vankkaa pohjatyötä: henkilöhahmojen taustojen (subtekstin) ja tilanteen, “nykyhetken", tulee olla tarkasti määriteltyjä. Tutkimus tuo esiin, että dialogin laatu on läheisesti sidoksissa näytelmän dramaturgiaan ja että kirjoittaminen on vaikuttavampaa, kun intentio ja rakenne tukevat toisiaan. Tekijä tunnistaa vahvuutensa draamallisten tilanteiden ja kohtausrytmin luomisessa sekä kehityskohteeksi henkilöhahmojen omaleimaisten äänien vahvistamisen. Opinnäytetyö päättyy pedagogisiin työkaluihin ja luoviin havainnollistuksiin, jotka tukevat sekä tulevaa kirjoittamista että opetusta esittävän taiteen alalla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste