Kyllä maailmaan tunteita mahtuu! : Tunnetaito- ja vuorovaikutustuokiot oppimiskokemuksena erityistä tukea tarvitseville 5. - 6. luokan oppilaille
Inberg, Niina (2015)
Inberg, Niina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504204545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504204545
Tiivistelmä
Inberg, Niina.
Kyllä maailmaan tunteita mahtuu! Tunnetaito- ja vuorovaikutustuokiot oppimiskokemuksena erityistä tukea tarvitseville 5. – 6. luokan oppilaille.
Kevät 2015. 85s., 14 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK).
Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Satakunnassa sijaitsevan erityisopetuksen osaamiskeskuksena toimivan koulun kanssa.
Opinnäytetyö rakentuu teoreettisesta viitekehyksestä, tunnetaito- ja vuorovaikutustuokioiden suunnittelusta, ohjauksesta ja havainnoinnista, itse tekemieni ja opettajan tekemien havaintojen koonnista sekä yhteenveto- ja johtopäätösosuudesta.
Toiminnallisen opinnäytetyön keskiössä ovat erityistä tukea tarvitsevat 5.-6. luokan oppilaat, jotka ovat erityiskoulussa yksilöllisen tuen ja ohjauksen mahdollistumiseksi. Useimmilla on neurokognitiivisia häiriöitä, jotka näkyvät toiminnan ohjauksen puutteena, häiriökäyttäytymisenä, keskittymisvaikeutena sekä tunneilmaisun ja vuorovaikutus-taitojen haasteellisuutena.
Tunnetaito- ja vuorovaikutustuokioiden aikana tarkoituksena on kartoittaa oppilaiden toimintaa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa, tunteiden ilmaisun ja tunnistamisen kykyä, luokan tunneilmapiiriä sekä arvioida tunne- ja vuorovaikutusharjoitteiden tarpeellisuutta erityistä tukea tarvitsevan nuoren kannalta.
Tulosten mukaan erityistä tukea tarvitsevat nuoret tarvitsevat lisää mahdollisuuksia harjoitella tunnetaitoja, ryhmätyöskentelyä ja sosiaalisia taitoja. Tuokioiden aikana erityisesti luokan pojat tarvitsivat paljon tukea, yksinkertaisia ohjeita sekä aikuisen läsnäoloa suoriutuakseen annetuista tehtävistä ja työskennelläkseen ryhmässä.
Uskallan väittää, ettei erityiskoulun tärkein päämäärä ole uusien asioiden opettaminen vaan niiden mahdollisuuksien luominen, joiden avulla oppilaat voivat opetella itseänsä ilmaisua ja toimimista erilaisissa verkostoissa.
Kyllä maailmaan tunteita mahtuu! Tunnetaito- ja vuorovaikutustuokiot oppimiskokemuksena erityistä tukea tarvitseville 5. – 6. luokan oppilaille.
Kevät 2015. 85s., 14 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK).
Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Satakunnassa sijaitsevan erityisopetuksen osaamiskeskuksena toimivan koulun kanssa.
Opinnäytetyö rakentuu teoreettisesta viitekehyksestä, tunnetaito- ja vuorovaikutustuokioiden suunnittelusta, ohjauksesta ja havainnoinnista, itse tekemieni ja opettajan tekemien havaintojen koonnista sekä yhteenveto- ja johtopäätösosuudesta.
Toiminnallisen opinnäytetyön keskiössä ovat erityistä tukea tarvitsevat 5.-6. luokan oppilaat, jotka ovat erityiskoulussa yksilöllisen tuen ja ohjauksen mahdollistumiseksi. Useimmilla on neurokognitiivisia häiriöitä, jotka näkyvät toiminnan ohjauksen puutteena, häiriökäyttäytymisenä, keskittymisvaikeutena sekä tunneilmaisun ja vuorovaikutus-taitojen haasteellisuutena.
Tunnetaito- ja vuorovaikutustuokioiden aikana tarkoituksena on kartoittaa oppilaiden toimintaa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa, tunteiden ilmaisun ja tunnistamisen kykyä, luokan tunneilmapiiriä sekä arvioida tunne- ja vuorovaikutusharjoitteiden tarpeellisuutta erityistä tukea tarvitsevan nuoren kannalta.
Tulosten mukaan erityistä tukea tarvitsevat nuoret tarvitsevat lisää mahdollisuuksia harjoitella tunnetaitoja, ryhmätyöskentelyä ja sosiaalisia taitoja. Tuokioiden aikana erityisesti luokan pojat tarvitsivat paljon tukea, yksinkertaisia ohjeita sekä aikuisen läsnäoloa suoriutuakseen annetuista tehtävistä ja työskennelläkseen ryhmässä.
Uskallan väittää, ettei erityiskoulun tärkein päämäärä ole uusien asioiden opettaminen vaan niiden mahdollisuuksien luominen, joiden avulla oppilaat voivat opetella itseänsä ilmaisua ja toimimista erilaisissa verkostoissa.