Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Digitala och traditionella marknadsföringsmetoder bland små och mikroföretag i Pargasregionen

Pettersson, Rasmus (2024)

Avaa tiedosto
Digitala och traditionella marknadsföringsmetoder bland små och mikroföretag i Pargasregionen (1.801Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Pettersson, Rasmus
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921548
Tiivistelmä
Examensarbetets avsikt var att utreda de olika marknadsföringsmetoder som små och mikroföretagen i Pargas använder sig av. För att samla in data genomfördes en kvantitativ undersökning i form av en enkät. Enkäten distribuerades via Pargas stads företagsregister, och Pargas stad fungerade även som uppdragsgivare för undersökningen.

Syftet med undersökningen var att analysera marknadsföringen av små och mikroföretag i Pargas regionen. Genom att analysera företagens marknadsföringsmetoder strävar arbetet efter att identifiera hur dessa företag når ut till sina målgrupper. Avsikten var också att kartlägga om det finns marknadsföringsmetoder som företagen inte ännu använder och som de skulle kunna utnyttja när de försöker förbättra sin synlighet, locka in fler kunder och skapa långsiktiga kundrelationer.

Undersökningen bygger på enkätens resultat, litteraturforskning och webbkällor om digital och traditionell marknadsföring. Undersökningens resultat har som avsikt att fungera som vägledning för att utveckla effektiva marknadsföringsstrategier anpassade för mikro och småföretag i Pargas. Examensarbetet fungerar därmed även som en resurs för både företagen och Pargas stad i deras gemensamma arbete med att stärka det lokala näringslivet.

Resultatet visade att småföretagen i Pargas inte fullt utnyttjar digital marknadsföring i den utsträckning som skulle vara möjlig. Det fanns utvecklingsmöjligheter inom digital marknadsföring, exempelvis när det gäller underhåll av hemsidor och sökmotoroptimering.

Inom traditionell marknadsföring framkom det att effektiva metoder, såsom personlig epostmarknadsföring och nätverkande med andra företag, skulle kunna utnyttjas mera och användas som marknadsföringsverktyg i större skala.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste