Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

OSALLISUUS JA OPPILASKUNTATOIMINTA : oppilaskuntatoiminnan kehittämishanke Pohjois-Haagan Yhteiskoulussa

Varonen, Emilia (2015)

 
Avaa tiedosto
Emilia_Varonen_HELSINKI.pdf (282.0Kt)
Lataukset: 


Varonen, Emilia
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234859
Tiivistelmä
Varonen, Emilia. Osallisuus ja oppilaskuntatoiminta. Oppilaskuntatoiminnan kehittämishanke Pohjois-Haagan Yhteiskoulussa. Helsinki, kevät 2015, 66 s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).


Osallisuus ja oppilaskuntatoiminta, Oppilaskuntatoiminnan kehittämishanke Pohjois-Haagan Yhteiskoulussa oli toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä Pohjois-Haagan Yhteiskoulun yläkoulua käyvien oppilaiden osallisuutta oppilaskuntatoimintaa kehittämällä. Tavoitteena oli selkiyttää ja johdonmukaistaa oppilaskunnan hallituksen ja sen toiminnan rakenteita, sekä tuoda oppilaiden vaikutusmahdollisuudet ja oppilaskuntatoiminta näkyvämmiksi. Opinnäytetyön avulla luotiin toimintamalli, jonka mukaisesti oppilaskuntatoiminta voi jatkua tulevaisuudessa. Opinnäytetyön toiminnalliset osuudet toteutettiin syksyn 2014 aikana. Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat yläkoulun oppilaat, joista tiiviimmin työskenneltiin oppilaskunnan hallituksen jäsenten kanssa.

Toiminnan lähtökohtana oli oppilaiden osallistaminen mukaan kehittämistyön eri vaiheisiin. Toiminnallisiin osuuksiin sisältyi oppilaskuntatoiminnan infotilaisuuden pitäminen, uuden hallituksen muodostaminen, uuden hallituksen ryhmäytymisen tukeminen, oppilaskuntatoiminnasta tiedottaminen, sekä oppilaskunnan hallituksen kokouskäytäntöjen ja jäsenten roolien selkiyttäminen.

Toimintaa arvioitiin palautetta keräämällä, oppilaskunnan hallituksen jäseniä osallistaen. Oppilaskunnan hallitukselta kerättiin palautetta siitä, millaisena he olivat kokeneet oppilaskunnan hallituksen toiminnan syksyn aikana. Palautetta kerättiin myös ryhmäytymisen onnistumisesta ja toiminnan selkeydestä. Oppilaskunnan hallituksen jäsenet keräsivät omilta luokkatovereiltaan palautetta muun muassa siitä, olivatko he saaneet syksyn aikana selkeän kuvan siitä mitä oppilaskunnan hallitus tekee ja kokevatko he voivansa vaikuttaa koulun asioihin. Opettajille suunnatussa arvioinnissa pyydettiin heiltä palautetta siitä onko oppilaskunnan hallituksen toiminta selkiytynyt heille ja oliko heillä mahdollisia toiveita oppilaskunnan hallitukselle tulevaisuudessa. Oppilaskunnan hallituksen ohjaavat opettajat ja kuraattori arvioivat omalta osaltaan toiminnan toteutumista.

Koulun oppilaat saivat syksyn aikana käsityksen siitä mitä oppilaskunnan hallitus tekee ja miten he voivat vaikuttaa koulunsa asioihin. Oppilaskunnan hallitus koki toiminnan selkeäksi ja miellyttäväksi ja ryhmäytymisen onnistuneeksi. Oppilaskunnan hallituksen koko kasvoi merkittävästi ja jokaiselta luokalta saatiin edustajat hallitukseen. Näin oppilaiden osallisuus vahvistui ja vaikutusmahdollisuudet paranivat. Tämän opinnäytetyön mukaan oppilaskuntatoimintaa kehittämällä voidaan parantaa oppilaiden osallisuutta kouluympäristössä.
Asiasanat: osallisuus, oppilaskunnat, kehittäminen, yläkoulu
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste