Generativ AI inom innehållsproduktion och sökmotoroptimering
Rödlin, Tom (2025)
Rödlin, Tom
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022108
Tiivistelmä
Examensarbetet undersöker generativ AI inom innehållsproduktion och sökmotoroptimering hos företaget Skigarage. Syftet var att undersöka hur företaget använder verktyget WP SEO AI för att automatisera och effektivisera den digitala innehållsproduktionen samt analysera verktygets inverkan på effektivitet, innehållets kvalitet, tillförlitlighet och digitala synlighet.
Empirin byggde på kvalitativa semistrukturerade intervjuer som genomfördes med fyra respondenter som representerade företagets målgrupp samt med företagets marknadsföringsansvarige, totalt fem respondenter, valda genom ett bekvämlighetsurval. Metoden valdes för att möjliggöra följdfrågor och djupare insikter i respondenternas synvinklar. Analysen kopplar intervjuresultaten med teoretiska referensramen som handlar om generativ AI, sökmotoroptimeringsprocesser och innehållsproduktion, för att besvara på arbetets frågeställningar
Resultaten visar att WP SEO AI bidrar till en effektivare innehållsproduktion, framför allt då det gäller skapande av idéer, vilket frigör tid för företagets personal att satsa på andra aspekter av marknadsföringen. Respondenterna upplever att det AI-genererade innehållet är strukturerat men kan uppfattas som upprepande eller texttung, vilket kräver redigering av en människa innan publicering för att säkerställa att innehållet är i linje med företagets värderingar samt speglar varumärkets identitet. Enligt resultaten går det inte i nuläge att avgöra i vilken utsträckning verktygets användning påverkar den digitala synligheten. Genom välformulerade prompter och noggrann granskning undviks de etiska riskerna med att använda sig av AI-genererat innehåll.
Arbetet bidrar till förståelsen av AI-verktygens roll i företags innehållsproduktion och lyfter fram att en kombination av AI och människa är den mest hållbara metoden för att skapa kvalitativt och trovärdigt innehåll.
Empirin byggde på kvalitativa semistrukturerade intervjuer som genomfördes med fyra respondenter som representerade företagets målgrupp samt med företagets marknadsföringsansvarige, totalt fem respondenter, valda genom ett bekvämlighetsurval. Metoden valdes för att möjliggöra följdfrågor och djupare insikter i respondenternas synvinklar. Analysen kopplar intervjuresultaten med teoretiska referensramen som handlar om generativ AI, sökmotoroptimeringsprocesser och innehållsproduktion, för att besvara på arbetets frågeställningar
Resultaten visar att WP SEO AI bidrar till en effektivare innehållsproduktion, framför allt då det gäller skapande av idéer, vilket frigör tid för företagets personal att satsa på andra aspekter av marknadsföringen. Respondenterna upplever att det AI-genererade innehållet är strukturerat men kan uppfattas som upprepande eller texttung, vilket kräver redigering av en människa innan publicering för att säkerställa att innehållet är i linje med företagets värderingar samt speglar varumärkets identitet. Enligt resultaten går det inte i nuläge att avgöra i vilken utsträckning verktygets användning påverkar den digitala synligheten. Genom välformulerade prompter och noggrann granskning undviks de etiska riskerna med att använda sig av AI-genererat innehåll.
Arbetet bidrar till förståelsen av AI-verktygens roll i företags innehållsproduktion och lyfter fram att en kombination av AI och människa är den mest hållbara metoden för att skapa kvalitativt och trovärdigt innehåll.