Optimization of High-Power DC Charger Grid Connection Hardware
Mattsson, William Olof (2025)
Mattsson, William Olof
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122557
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia keskijänniteverkon liitäntöjä ja kehittää standardoitu malli suurjännitteisten DC-laturien verkkoon liittämiseksi, keskittyen erityisesti Kempowerin ratkaisuihin. Opinnäytetyö tarjoaa yleiskatsauksen Kempowerin latureihin ja niiden infrastruktuuriin liittyvistä taustatiedoista, jotka ovat olennaisia tämän tutkimuksen toteuttamiseksi.
Työssä tarkastellaan verkkoliitäntöjen eri osa-alueita, kuten energiainfrastruktuuria, sähköstandardeja, komponenttivalintoja ja kustannusanalyysiä. Pääpaino on keskijänniteverkon ja latausasemien tehomoduulikaappien välisessä rajapinnassa. Analysoimalla olemassa olevaa verkkoliitäntää, standardivaatimuksia ja kustannuksia, tutkimus pyrki kehittämään mukautuvan ja tehokkaan ratkaisun erilaisiin verkko-olosuhteisiin.
Tutkimusmenetelmä koostuu kirjallisuuskatsauksesta, teknisestä analyysistä sekä haastatteluista ja tapaamisista alan asiantuntijoiden kanssa.
Tutkimuksen tavoiteltuna tuloksena on standardoitu malli, joka voi yksinkertaistaa suurjännitteisten latausasemien käyttöönottoa ja edistää tehokkaamman ja luotettavamman sähköajoneuvojen latausinfrastruktuurin kehitystä.
Työssä tarkastellaan verkkoliitäntöjen eri osa-alueita, kuten energiainfrastruktuuria, sähköstandardeja, komponenttivalintoja ja kustannusanalyysiä. Pääpaino on keskijänniteverkon ja latausasemien tehomoduulikaappien välisessä rajapinnassa. Analysoimalla olemassa olevaa verkkoliitäntää, standardivaatimuksia ja kustannuksia, tutkimus pyrki kehittämään mukautuvan ja tehokkaan ratkaisun erilaisiin verkko-olosuhteisiin.
Tutkimusmenetelmä koostuu kirjallisuuskatsauksesta, teknisestä analyysistä sekä haastatteluista ja tapaamisista alan asiantuntijoiden kanssa.
Tutkimuksen tavoiteltuna tuloksena on standardoitu malli, joka voi yksinkertaistaa suurjännitteisten latausasemien käyttöönottoa ja edistää tehokkaamman ja luotettavamman sähköajoneuvojen latausinfrastruktuurin kehitystä.