Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Från visningar till köp – En studie om TikToks påverkan på Företag Xs produktförsäljning

Alho, Kristoffer (2025)

 
Avaa tiedosto
Alho_Kristoffer.pdf (10.37Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Alho, Kristoffer
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222675
Tiivistelmä
Detta examensarbete undersöker hur TikTok-marknadsföring påverkar produktförsäljningen i företag Xs fysiska affärer i Finland. Plattformen TikTok har blivit en allt viktigare kanal inom detaljhandeln, där produkter snabbt kan få viral spridning och väcka konsumentintresse. Studien utgår från behovet att förstå om exponering i sociala medier leder till faktiska köp i fysisk butiksmiljö.

Syftet med arbetet var att analysera förändringar i försäljning före och efter publiceringen av TikTok-inlägg på Företag X Finlands officiella konto. Studien genomfördes med kvantitativ metod, där försäljningsdata samlades in från företag Xs interna databas för fem olika produkter eller produktgrupper. Datan analyserades från tio utvalda butiker per case, under tidsperioderna sju dagar före och sju dagar efter varje TikTok-inlägg. För att möjliggöra rättvisa jämförelser beräknades försäljningen per 1000 kunder.

Resultaten visar att TikTok allmänt har en positiv påverkan på försäljningen, särskilt under de tre första dagarna efter publicering. Fyra av fem case visar en tydlig ökning i försäljningssiffrorna efter TikTok-exponering, vilket tyder på att innehållet har potential att snabbt aktivera köpbeteende. Effekten brukar dock vara kortvarig, vilket kan kopplas till konsumenters snabba, trenddrivna beteendemönster.

Studien ger värdefulla insikter för företag som vill optimera sin närvaro på TikTok och stärker bilden av att sociala medier kan fungera som kraftfulla verktyg även för fysisk detaljhandel.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste