Strategisk affärsanalys för MeMa : En undersökning av MeMas kundbas och företagens intresse för memes och MeMa som plattform.
Smulter, Kenny (2025)
Smulter, Kenny
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222871
Tiivistelmä
Denna studie genomfördes som en del av en kandidatexamen i företagsekonomi vid Yrkeshögskolan Novia år 2025, med syftet att undersöka företags intresse för att använda MeMas plattform för licensiering av memes i marknadsföringssyfte. Plattformen använder NFTs och blockchain-teknologi för att erbjuda juridisk säkerhet och tillgång till högkvalitativa memes. Studien riktade sig till företag som konsumentsegment och syftade till att bedöma deras attityder och vilja att integrera memes i sina marknadsföringsstrategier, samt MeMas affärsmodells livskraft.
Analysen använde en blandad metod, med kvantitativa data från en online undersökning med 200 företag (med en svarsfrekvens på 16 %) och kvalitativa insikter från semistrukturerade intervjuer med representanter från mode- och tekniksektorerna. Resultaten visar att 34,4 % av företagen för närvarande använder memes i sin marknadsföring, främst för att öka engagemang och nå yngre målgrupper. Samtidigt uttryckte 40,6 % av företagen intresse för MeMas plattform, särskilt på grund av dess juridiska säkerhet och tillgång till högkvalitativa memes. Intervjuerna bekräftade variationer mellan branscher: medan modeföretagen var skeptiska, visade teknikföretagen ett mer positivt intresse.
Studien identifierade också juridiska och strategiska utmaningar, såsom oro för upphovsrätt, samt marknadstrender som indikerar en växande meme-marknadsföringsindustri. Baserat på dessa resultat rekommenderas att MeMa fokuserar på riktad marknadsföring mot teknik- och underhållningsbranscher, utbildar potentiella kunder om fördelarna med mememarknadsföring och förbättrar plattformens tillgänglighet. Vidare forskning kan undersöka meme-skapares perspektiv och effektiviteten av meme-marknadsföring över olika demografier.
Analysen använde en blandad metod, med kvantitativa data från en online undersökning med 200 företag (med en svarsfrekvens på 16 %) och kvalitativa insikter från semistrukturerade intervjuer med representanter från mode- och tekniksektorerna. Resultaten visar att 34,4 % av företagen för närvarande använder memes i sin marknadsföring, främst för att öka engagemang och nå yngre målgrupper. Samtidigt uttryckte 40,6 % av företagen intresse för MeMas plattform, särskilt på grund av dess juridiska säkerhet och tillgång till högkvalitativa memes. Intervjuerna bekräftade variationer mellan branscher: medan modeföretagen var skeptiska, visade teknikföretagen ett mer positivt intresse.
Studien identifierade också juridiska och strategiska utmaningar, såsom oro för upphovsrätt, samt marknadstrender som indikerar en växande meme-marknadsföringsindustri. Baserat på dessa resultat rekommenderas att MeMa fokuserar på riktad marknadsföring mot teknik- och underhållningsbranscher, utbildar potentiella kunder om fördelarna med mememarknadsföring och förbättrar plattformens tillgänglighet. Vidare forskning kan undersöka meme-skapares perspektiv och effektiviteten av meme-marknadsföring över olika demografier.