Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kielellisesti moninaisen lapsen tuen toteutuminen: varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemuksia

Aarnio, Meri; Honko, Jutta (2025)

 
Avaa tiedosto
Aarnio_Honko.pdf (536.2Kt)
Lataukset: 


Aarnio, Meri
Honko, Jutta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025073023743
Tiivistelmä
Tämän tutkimuspainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemuksia kielellisesti moninaisten lasten tuen toteutumisesta. Tavoitteena oli antaa kokonaiskuva siitä, miten kolmitasoinen tuki toteutuu kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisessa varhaiskasvatusympäristössä sekä hyödyntää saatua tietoa työelämän kehittämiseen muun muassa kehittämällä ja selkeyttämällä tuen muotoja tukemaan monikielistä lasta entistä paremmin ja edistämään lasten tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta.

Opinnäytetyön yhteistyökumppani oli eräs Vantaan kaupungin monikulttuurinen varhaiskasvatusyksikkö. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin varhaiskasvatusyksikön varhaiskasvatuksen opettajilta, varhaiskasvatuksen sosionomeilta sekä varhaiskasvatuksen lastenhoitajilta. Verkkokysely välitettiin kohderyhmälle sähköpostitse. Kyselyllä pyrittiin selvittämään, millaisia kokemuksia vastaajilla oli kolmitasoisen tuen toteutumisesta monikulttuurisessa varhaiskasvatusympäristössä, ja miten lapsen tuen toteuttamista voitaisiin kehittää. Kyselyyn vastasi viisi varhaiskasvattajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.

Tuloksista ilmeni, että kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden huomiointi tuen muodoissa on riittävää, sillä tuen muotoja löytyy myös alkeellisesti suomea puhuvan lapsen tukemiseen. Tuen toteuttamisen haasteita ovat vaihtuva henkilökunta, rajalliset resurssit sekä nykyiset ryhmärakenteet. Resurssien lisääminen ja ryhmärakenteiden järjestely mahdollistaisi paremmin lapsen tuen toteutumisen. Työntekijöiden vastauksista päätellen kolmitasoinen tuki ei toteudu tasavertaisesti kaikilla lapsilla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste