Varhaiskasvatuksen alkuhaastattelulomake eri kieli- ja kulttuuritaustaisille perheille
Aspegren, Heidi; Johansson, Saija-Maria; Tuomaala, Tyttimari (2025)
Aspegren, Heidi
Johansson, Saija-Maria
Tuomaala, Tyttimari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025073123764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025073123764
Tiivistelmä
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Siikalatvan päiväkotien käyttöön eri kieli- ja kulttuuritaustaisuuden huomioiva alkuhaastattelulomake. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä lomakkeesta varhaiskasvatukseen työväline, joka tukee sekä eri kieli- ja kulttuuritaustaista perhettä että varhaiskasvatuksen henkilöstöä lapsen aloittaessa varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Siikalatvan kunta ja toteuttamisympäristönä Siikalatvan päiväkodit. Päiväkotien työntekijät kaipasivat apuvälineitä eri kieli- ja kulttuuritaustaisten perheiden ja lasten huomioimiseen paremmin varhaiskasvatuksen aloituksessa.
Opinnäytetyö eteni lineaarisena prosessina. Kehittämisen menetelmänä toimi yhteiskehittäminen dialogisin keskusteluin. Yhteiskehittämispalaverien kautta Siikalatvan varhaiskasvatuksen henkilökuntaa kuultiin ja heidän mielipiteensä otettiin huomioon lomakkeen suunnittelu- ja toteutusvaiheissa. Toteutusvaiheessa valmistettiin mallituotos, josta kerättiin suullinen palaute ja kehittämisehdotukset Siikalatvan varhaiskasvatuksen henkilökunnalta. Palautteen ja kehittämisehdotusten pohjalta kehitettiin lopullisen alkuhaastattelulomakkeen.
Yhteiskehittämisen tuotoksena syntyi sähköinen alkuhaastattelulomake eri kieli- ja kulttuuritaustaisille perheille. Alkuhaastattelulomake tuotettiin Siikalatvan kunnan tarpeen mukaan englannin ja venäjän kielille. Valmiin alkuhaastattelulomakkeen palautekyselyssä tiedusteltiin lomakkeen selkeyttä, sen hyötyä varhaiskasvattajan työhön ja yhteistyöhön eri kieli- ja kulttuuritaustaisten perheiden kanssa. Lomake koettiin tärkeäksi ja tarpeelliseksi työvälineeksi toimivan vuorovaikutuksen lisäämiseksi. Siikalatvan varhaiskasvattajien mukaan alkuhaastattelulomake kysymyspohjana jäsentää perheiden kanssa käytävää keskustelua hyvin ja sen avulla saadaan tarpeellista tietoa lapsen aloittaessa varhaiskasvatuksessa. Palautekyselyn perusteella myös Siikalatvan varhaiskasvattajat ovat tietoisia siitä, että eri kulttuurit tulisi saattaa näkyväksi päiväkodin arkeen.
Opinnäytetyö eteni lineaarisena prosessina. Kehittämisen menetelmänä toimi yhteiskehittäminen dialogisin keskusteluin. Yhteiskehittämispalaverien kautta Siikalatvan varhaiskasvatuksen henkilökuntaa kuultiin ja heidän mielipiteensä otettiin huomioon lomakkeen suunnittelu- ja toteutusvaiheissa. Toteutusvaiheessa valmistettiin mallituotos, josta kerättiin suullinen palaute ja kehittämisehdotukset Siikalatvan varhaiskasvatuksen henkilökunnalta. Palautteen ja kehittämisehdotusten pohjalta kehitettiin lopullisen alkuhaastattelulomakkeen.
Yhteiskehittämisen tuotoksena syntyi sähköinen alkuhaastattelulomake eri kieli- ja kulttuuritaustaisille perheille. Alkuhaastattelulomake tuotettiin Siikalatvan kunnan tarpeen mukaan englannin ja venäjän kielille. Valmiin alkuhaastattelulomakkeen palautekyselyssä tiedusteltiin lomakkeen selkeyttä, sen hyötyä varhaiskasvattajan työhön ja yhteistyöhön eri kieli- ja kulttuuritaustaisten perheiden kanssa. Lomake koettiin tärkeäksi ja tarpeelliseksi työvälineeksi toimivan vuorovaikutuksen lisäämiseksi. Siikalatvan varhaiskasvattajien mukaan alkuhaastattelulomake kysymyspohjana jäsentää perheiden kanssa käytävää keskustelua hyvin ja sen avulla saadaan tarpeellista tietoa lapsen aloittaessa varhaiskasvatuksessa. Palautekyselyn perusteella myös Siikalatvan varhaiskasvattajat ovat tietoisia siitä, että eri kulttuurit tulisi saattaa näkyväksi päiväkodin arkeen.