Hyvinvoinnin aarrelaatikko : osana oppitunteja
Laitinen, Mikael; And, Lauri; Taimen, Jenny (2025)
Laitinen, Mikael
And, Lauri
Taimen, Jenny
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025080223780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025080223780
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
And Lauri, Laitinen Mikael, Taimen Jenny
Hyvinvoinnin aarrelaatikko osana oppitunteja
Sivut (40) Liitteet (2)
Syksy 2025
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi diakoniatyö, kirkon nuorisotyö
Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää Hyvinvoinnin aarrelaatikko, joka tukee nuorten mielen ja yleistä hyvinvointia kouluympäristössä. Tavoitteena oli edistää sosiaalisia taitoja, ryhmäytymistä ja jaksamista. Kehittämisessä hyödynnettiin Mannerheimin Lastensuojeluliiton ylläpitämän Leikkipankin materiaaleja, joka tarjoaa yli tuhat leikkiä eri kohderyhmille. Leikkipankki antoi luvan käyttää ohjeita Aarrelaatikossa lähteistettynä.
Kehittäminen alkoi sovelletulla ideakävelyllä ja 3+-tekniikalla. Ikäryhmille sopivat harjoitteet Aarrelaatikkoon seulottiin Mannerheimin Lastensuojeluliiton ikäryhmien kehitysvaiheet-nettisivujen tuoman tietoperustan kautta. Hyvinvoinnin aarrelaatikon käyttöönotto toteutettiin Viherlaakson yhtenäiskoulun 1–6. luokka-asteilla. Aarrelaatikkoa jatkokehitettiin palautteen keruun kautta.
Hyvinvoinnin aarrelaatikko tarvitsee jatkokehitystä kohderyhmän laajentuessa ja alustan, jolta sen löytää. Aarrelaatikko suunniteltiin käytettäväksi kouluissa ja Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kasvatustyössä. Se soveltuu näiden lisäksi moneen muuhun toimintoon, jossa nuoret ovat asiakkaina.
Asiasanat: hyvinvointi, mielenterveys, nuoret, ohjaus, opas, osallisuus, ryhmäytyminen.
And Lauri, Laitinen Mikael, Taimen Jenny
Hyvinvoinnin aarrelaatikko osana oppitunteja
Sivut (40) Liitteet (2)
Syksy 2025
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi diakoniatyö, kirkon nuorisotyö
Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää Hyvinvoinnin aarrelaatikko, joka tukee nuorten mielen ja yleistä hyvinvointia kouluympäristössä. Tavoitteena oli edistää sosiaalisia taitoja, ryhmäytymistä ja jaksamista. Kehittämisessä hyödynnettiin Mannerheimin Lastensuojeluliiton ylläpitämän Leikkipankin materiaaleja, joka tarjoaa yli tuhat leikkiä eri kohderyhmille. Leikkipankki antoi luvan käyttää ohjeita Aarrelaatikossa lähteistettynä.
Kehittäminen alkoi sovelletulla ideakävelyllä ja 3+-tekniikalla. Ikäryhmille sopivat harjoitteet Aarrelaatikkoon seulottiin Mannerheimin Lastensuojeluliiton ikäryhmien kehitysvaiheet-nettisivujen tuoman tietoperustan kautta. Hyvinvoinnin aarrelaatikon käyttöönotto toteutettiin Viherlaakson yhtenäiskoulun 1–6. luokka-asteilla. Aarrelaatikkoa jatkokehitettiin palautteen keruun kautta.
Hyvinvoinnin aarrelaatikko tarvitsee jatkokehitystä kohderyhmän laajentuessa ja alustan, jolta sen löytää. Aarrelaatikko suunniteltiin käytettäväksi kouluissa ja Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kasvatustyössä. Se soveltuu näiden lisäksi moneen muuhun toimintoon, jossa nuoret ovat asiakkaina.
Asiasanat: hyvinvointi, mielenterveys, nuoret, ohjaus, opas, osallisuus, ryhmäytyminen.