Sillan rakentajina kahden kulttuurin välillä: vertaistukitoimintaa nuorille aikuisille
Arab, Saara; Mohamed, Hasan (2025)
Arab, Saara
Mohamed, Hasan
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025080323783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025080323783
Tiivistelmä
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää asiakaslähtöistä vertaistukitoimintaa kahden kulttuurin nuorille aikuisille yhteistyössä kaksikulttuurisuuden asiantuntijajärjestö Familia ry:n kanssa. Tavoitteena oli tukea vertaistukitoiminnan avulla kohderyhmän hyvinvointia sekä nostaa enemmän esille kaksikulttuuristen nuorten aikuisten haasteita, jotka voivat olla yhteydessä muun muassa valkonormatiiviseen yhteiskuntaan.
Vertaistukitoiminnan kautta tuettiin toimintaan osallistuneiden kaksikulttuuristen nuorten aikuisten osallisuutta ja esiteltiin heille työkaluja oman identiteetin tarkasteluun. Toiminnasta saatujen palautteiden ja ohjaajien osallistuvan havainnoinnin pohjalta nousi esiin kaksikulttuuristen nuorten aikuisten kokemia ajatuksia ja haasteita, jotka on tärkeää nostaa esiin yleisessä keskustelussa.
Opinnäytetyön tuotoksena käynnistettiin kaksikulttuuristen nuorten aikuisten vertaistukiryhmä, jossa käsiteltiin osallistujia kiinnostavia aiheita esimerkiksi erilaisten videoiden, pelien ja taiteen kautta turvallisemman tilan periaatteiden puitteissa. Vertaistukiryhmän käynnistämisvaihe käsitti kaikkiaan kolme toimintapäivää, minkä jälkeen toimintaan osallistuneilla nuorilla aikuisilla oli mahdollisuus jatkaa Familia ry:n Munduo-hankkeen omassa vertaistukitoiminnassa.
Vertaistukitoiminnan käynnistämisvaihe sai osallistujilta hyvää palautetta ja ohjaajien oma kaksikulttuurinen tausta nähtiin osallistujien keskuudessa kommunikaatiota helpottavana asiana. Osallistujilta saatujen palautteiden ja ohjaajien osallistuvan havainnoinnin perusteella kaksikulttuuriset nuoret aikuiset pohtivat esimerkiksi sitä, kuinka he voivat tasapainottaa identiteettinsä erilaisia osia. Toisinaan tämä tasapainottelu voi olla haastavaa kahden erilaisen kulttuurin erilaisten normien välillä, jolloin vertaistuelle on erityisen suurta tarvetta.
Vertaistukitoiminnan kautta tuettiin toimintaan osallistuneiden kaksikulttuuristen nuorten aikuisten osallisuutta ja esiteltiin heille työkaluja oman identiteetin tarkasteluun. Toiminnasta saatujen palautteiden ja ohjaajien osallistuvan havainnoinnin pohjalta nousi esiin kaksikulttuuristen nuorten aikuisten kokemia ajatuksia ja haasteita, jotka on tärkeää nostaa esiin yleisessä keskustelussa.
Opinnäytetyön tuotoksena käynnistettiin kaksikulttuuristen nuorten aikuisten vertaistukiryhmä, jossa käsiteltiin osallistujia kiinnostavia aiheita esimerkiksi erilaisten videoiden, pelien ja taiteen kautta turvallisemman tilan periaatteiden puitteissa. Vertaistukiryhmän käynnistämisvaihe käsitti kaikkiaan kolme toimintapäivää, minkä jälkeen toimintaan osallistuneilla nuorilla aikuisilla oli mahdollisuus jatkaa Familia ry:n Munduo-hankkeen omassa vertaistukitoiminnassa.
Vertaistukitoiminnan käynnistämisvaihe sai osallistujilta hyvää palautetta ja ohjaajien oma kaksikulttuurinen tausta nähtiin osallistujien keskuudessa kommunikaatiota helpottavana asiana. Osallistujilta saatujen palautteiden ja ohjaajien osallistuvan havainnoinnin perusteella kaksikulttuuriset nuoret aikuiset pohtivat esimerkiksi sitä, kuinka he voivat tasapainottaa identiteettinsä erilaisia osia. Toisinaan tämä tasapainottelu voi olla haastavaa kahden erilaisen kulttuurin erilaisten normien välillä, jolloin vertaistuelle on erityisen suurta tarvetta.
