Katsomusosaamisen vahvistaminen diakoniatyössä - Katsomusosaamisen työkirja diakoniatyöntekijöille
Mechelin-Vilenius, Linda (2025)
Mechelin-Vilenius, Linda
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025080423790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025080423790
Tiivistelmä
Linda Mechelin-Vilenius
”Katsomusosaamisen vahvistaminen diakoniatyössä – Katsomusosaamisen tehtäväkirja diakoniatyöntekijöille”
46 sivua ja 2 liitettä
Syksy 2025
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi-(AMK) diakoniatyö
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa diakoniatyöntekijöille asiakastyön tueksi, työvälineeksi sekä itsereflektion apuvälineeksi katsomusosaamisen työkirja. Työkirjan tavoitteena oli diakoniatyöntekijöiden ammatillisen katsomusosaamisen vahvistaminen tiedollisen perustan sekä erilaisten tehtävien ja harjoitusten kautta. Opinnäytetyön työelämäkumppanina on ollut Diakonia-ammattikorkeakoulun kehittämishanke ”Katsomusosaamisen tarve ja asiantuntijuus kirkon toiminta-aloilla”, joka on toteutettu yhdessä Kirkkohallituksen kanssa. Kehittämishanke toteutui vuosina 2023—2025.
Opinnäytetyö oli kehittämispainotteinen ja kehittämisprosessi eteni syklisesti. Prosessin ensimmäinen vaihe oli kehitystarpeiden tunnistaminen, jolloin opinnäytetyön aihe valikoitui diakoniatyöntekijöiden katsomusosaamisen liittyväksi. Ideointivaiheessa syntyi ajatus katsomusosaamisen oppaasta diakoniatyöntekijöille. Opas muuttui työkirjaksi prosessin edetessä ja tuotoksen muotoutuessa. Valmis työkirja esiteltiin Tuusulan seurakunnan diakoniatiimille, jotka arvioivat työkirjan sisältöä ja käytettävyyttä kirjallisesti sekä suullisesti. Lopullinen työkirja muotoutui arvioinnissa annettujen kehitysehdotusten mukaiseksi soveltuvin osin. Teoriaosuudet sekä tehtävät ja harjoitukset esiintyvät työkirjassa vuorotellen. Tehtäväkirja on 30-sivuinen, ja se sisältää tietoa ammatillisesta katsomusosaamisesta, katsomus- ja uskontolukutaidosta, katsomus- ja uskontodialogista sekä aktiivisesta kuuntelusta. Lisäksi se sisältää pohdintatehtäviä sekä aktiivisia harjoituksia. Työkirja julkaistaan Theseuksessa ja annetaan työelämäyhteistyön käyttöön.
Katsomusosaaminen on ajankohtainen aihe yhteiskunnan sekä katsomusten moninaistuessa. Diakoniatyöntekijät tulevat tarvitsemaan vuorovaikutustaitojensa vahvistamista tulevaisuudessa, kun katsomuksellisuus sekä uskonnollisuus moninaistuu sekä muuttaa muotoaan. Samaan aikaan yhteiskunnallinen sekä maailmanlaajuinen eriarvoisuus ja huono-osaisuus syvenee. Muutokset tulevat näkymään diakoniatyön eri osa-alueilla.
Asiasanat: Katsomusosaaminen, diakoniatyö, katsomus- ja uskontolukutaito, katsomus- ja uskontodialogi Linda Mechelin-Vilenius
“Strengthening worldview competence in diaconal work – A workbook for diaconal workers”
46 p., 2 appendices
Autumn 2025
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor of Social Services
The purpose of the thesis was to produce a workbook on worldview competence for diaconal workers to support client work, serve as a tool in diaconal work, and assist in deacon workers self-reflection. The aim of the workbook was to strengthen the professional worldview competence of diaconal workers through a knowledge base as well as various tasks and exercises. The partner for the thesis was a development project on worldview competence that was carried out by Diaconia University of Applied Sciences in collaboration with the National Church Council of the Evangelical Lutheran Church of Finland. The development project is takes place between 2023—2025.
The thesis had a development focus, and the development process proceeded cyclically. The first phase of the process was identifying development needs and the topic of the thesis was chosen to address the worldview competence of diaconal workers. During the ideation phase, the idea of a guide to worldview competence for diaconal workers emerged. The guide evolved into a workbook as the process progressed and the output took shape. The completed workbook was presented to the diaconate team of the Tuusula Parish in Finland, who evaluated the content and usability of the workbook both in writing and orally. The final workbook was shaped according to the development suggestions given in the evaluation. The contents of the workbook alternate between theoretical sections and reader tasks. The workbook is 30 pages long and contains information about professional worldview competence, worldview and religious literacy, worldview and religious dialogue, as well as active listening. Additionally, it includes reflection tasks and active exercises. In the final phase, the workbook will be published and made available for use in collaboration with working life.
Worldview competence is a relevant topic as society and beliefs become more diverse. Diaconal workers will need to strengthen their interaction skills in the future as worldviews and religiosity diversify and change. At the same time, social and global inequality and disadvantage deepen. The changes will be reflected in different areas of diaconal work.
Keywords: Worldview competence, diaconal work, belief and religion literacy, belief and religion dialogue
”Katsomusosaamisen vahvistaminen diakoniatyössä – Katsomusosaamisen tehtäväkirja diakoniatyöntekijöille”
46 sivua ja 2 liitettä
Syksy 2025
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi-(AMK) diakoniatyö
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa diakoniatyöntekijöille asiakastyön tueksi, työvälineeksi sekä itsereflektion apuvälineeksi katsomusosaamisen työkirja. Työkirjan tavoitteena oli diakoniatyöntekijöiden ammatillisen katsomusosaamisen vahvistaminen tiedollisen perustan sekä erilaisten tehtävien ja harjoitusten kautta. Opinnäytetyön työelämäkumppanina on ollut Diakonia-ammattikorkeakoulun kehittämishanke ”Katsomusosaamisen tarve ja asiantuntijuus kirkon toiminta-aloilla”, joka on toteutettu yhdessä Kirkkohallituksen kanssa. Kehittämishanke toteutui vuosina 2023—2025.
Opinnäytetyö oli kehittämispainotteinen ja kehittämisprosessi eteni syklisesti. Prosessin ensimmäinen vaihe oli kehitystarpeiden tunnistaminen, jolloin opinnäytetyön aihe valikoitui diakoniatyöntekijöiden katsomusosaamisen liittyväksi. Ideointivaiheessa syntyi ajatus katsomusosaamisen oppaasta diakoniatyöntekijöille. Opas muuttui työkirjaksi prosessin edetessä ja tuotoksen muotoutuessa. Valmis työkirja esiteltiin Tuusulan seurakunnan diakoniatiimille, jotka arvioivat työkirjan sisältöä ja käytettävyyttä kirjallisesti sekä suullisesti. Lopullinen työkirja muotoutui arvioinnissa annettujen kehitysehdotusten mukaiseksi soveltuvin osin. Teoriaosuudet sekä tehtävät ja harjoitukset esiintyvät työkirjassa vuorotellen. Tehtäväkirja on 30-sivuinen, ja se sisältää tietoa ammatillisesta katsomusosaamisesta, katsomus- ja uskontolukutaidosta, katsomus- ja uskontodialogista sekä aktiivisesta kuuntelusta. Lisäksi se sisältää pohdintatehtäviä sekä aktiivisia harjoituksia. Työkirja julkaistaan Theseuksessa ja annetaan työelämäyhteistyön käyttöön.
Katsomusosaaminen on ajankohtainen aihe yhteiskunnan sekä katsomusten moninaistuessa. Diakoniatyöntekijät tulevat tarvitsemaan vuorovaikutustaitojensa vahvistamista tulevaisuudessa, kun katsomuksellisuus sekä uskonnollisuus moninaistuu sekä muuttaa muotoaan. Samaan aikaan yhteiskunnallinen sekä maailmanlaajuinen eriarvoisuus ja huono-osaisuus syvenee. Muutokset tulevat näkymään diakoniatyön eri osa-alueilla.
Asiasanat: Katsomusosaaminen, diakoniatyö, katsomus- ja uskontolukutaito, katsomus- ja uskontodialogi
“Strengthening worldview competence in diaconal work – A workbook for diaconal workers”
46 p., 2 appendices
Autumn 2025
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor of Social Services
The purpose of the thesis was to produce a workbook on worldview competence for diaconal workers to support client work, serve as a tool in diaconal work, and assist in deacon workers self-reflection. The aim of the workbook was to strengthen the professional worldview competence of diaconal workers through a knowledge base as well as various tasks and exercises. The partner for the thesis was a development project on worldview competence that was carried out by Diaconia University of Applied Sciences in collaboration with the National Church Council of the Evangelical Lutheran Church of Finland. The development project is takes place between 2023—2025.
The thesis had a development focus, and the development process proceeded cyclically. The first phase of the process was identifying development needs and the topic of the thesis was chosen to address the worldview competence of diaconal workers. During the ideation phase, the idea of a guide to worldview competence for diaconal workers emerged. The guide evolved into a workbook as the process progressed and the output took shape. The completed workbook was presented to the diaconate team of the Tuusula Parish in Finland, who evaluated the content and usability of the workbook both in writing and orally. The final workbook was shaped according to the development suggestions given in the evaluation. The contents of the workbook alternate between theoretical sections and reader tasks. The workbook is 30 pages long and contains information about professional worldview competence, worldview and religious literacy, worldview and religious dialogue, as well as active listening. Additionally, it includes reflection tasks and active exercises. In the final phase, the workbook will be published and made available for use in collaboration with working life.
Worldview competence is a relevant topic as society and beliefs become more diverse. Diaconal workers will need to strengthen their interaction skills in the future as worldviews and religiosity diversify and change. At the same time, social and global inequality and disadvantage deepen. The changes will be reflected in different areas of diaconal work.
Keywords: Worldview competence, diaconal work, belief and religion literacy, belief and religion dialogue