Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kristinusko tutuksi : seurakunnan toimintapaja varhaiskasvatusikäisille

Könssi, Hanna; Mäkiranta, Henna (2025)

 
Avaa tiedosto
Konssi_Makiranta.pdf (526.1Kt)
Lataukset: 


Könssi, Hanna
Mäkiranta, Henna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025081523959
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ

Hanna Könssi, Henna Mäkiranta
Kristinusko tutuksi - Seurakunnan toimintapaja varhaiskasvatusikäisille
34 sivua, 5 liitettä
Syksy, 2025
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi (AMK), Sosionomi (AMK), Kirkon varhaiskasvatus


Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Oriveden seurakunnalle katsomuskasvatukseen liittyvä toiminnallinen työpaja kristinuskosta. Tavoitteena oli lisätä yhteistyötä kunnan varhaiskasvatuksen kanssa, antaa tietoa kristinuskosta ja tutustuttaa lapsia seurakunnan tiloihin. Seurakunnassa on huomattu päiväkerholaisten määrän vähenevän vuosien varrella. Useat lapset ovat käyneet seurakunnan tilaisuuksissa esimerkiksi hautajaisissa, mutta eivät koskaan ole nähneet mitä muuta seurakunnasta oikeasti löytyy. Seurakunta haluaa kehittyä ja tavoittaa edelleen lapsia. Opinnäytetyö vastasi tähän kehittämistarpeeseen.

Toimintapaja järjestettiin Oriveden seurakunnan tiloissa yhteistyössä kunnallisen varhaiskasvatuksen kanssa. Pajaa varten oli lähetetty ennakkokysely varhaiskasvatukseen, jonka perusteella aihe valittiin. Toimintapaja toteutettiin yhdessä 4–5-vuotiaiden ryhmän kanssa. Seurakunta voi käyttää työpajan materiaaleja myöhemmin muidenkin saman ikäluokan ryhmien kanssa.

Pajan aiheeksi valikoitui muista ihmisistä ja ympäristöstä huolehtiminen, jota käytiin läpi tarinan ja keskustelujen muodossa. Työn päämenetelmänä toimi lattiakuvat, joka on osallistava menetelmä, jossa jokainen osallistuja pääsee osaksi kuvaa. Lattiakuvan lisäksi tärkeänä osana oli myös luontokasvatus, joka oli aiheena keskusteluissa luonnosta ja siitä huolehtimisesta. Pajan lopuksi oli askartelu, joka kiteytti tarinan sekä myös tuki lapsen hienomotorisia taitoja.

Palautteen mukaan työpaja oli kokonaisuutena onnistunut, ja seurakunnan tiloihin tutustuminen koettiin tärkeäksi, sillä se helpotti pajaan keskittymistä.
Kyselyn muita aiheita on mahdollista hyödyntää tulevassa toiminnassa. Kehitetty toiminta voi jäädä seurakunnan vakituiseksi toiminnaksi tulevaisuudessa osana yhteistyötä kunnan varhaiskasvatuksen kanssa.

Asiasanat: katsomuskasvatus, lattiakuvat, seurakunta, varhaiskasvatus
 
ABSTRACT

Hanna Könssi and Henna Mäkiranta
Getting to know christianity – A functional workshop of a parish for children in early-childhood education
34 p., 5 appendices
Autumn 2025
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor of social services

The purpose of this development-oriented thesis was to develop a functional workshop that is worldview related and about Christianity for Orivesi parish. The goal was to increase co-operation with communal early-childhood education, provide knowledge about Christianity and familiarize children to premises of the parish. The parish has noted that the amount of children in daycare clubs has decreased over the years. Several children have visited events of the parish for example in funerals, but they have never really seen what else is really found in the parish. The parish wants to develop itself and still contact children. This thesis is an answer to this need of development.

The functional workshop was arranged in the church of Orivesi parish in collaboration with communal early-childhood education. An advance inquiry was sent to early-childhood education for the workshop and the subject was chosen based on the inquiry. The workshop was implemented together with a group of 4- to -5-year-old children. The parish can use the materials of the workshop later with groups of the same age range.

The subject of the workshop was selected to be caring about other people and environment. The subject was discussed in the form of a story and a conversation. The main method of the workshop was called floor image that is a parcipatory method and every participant gets to be a part of the image. Environmental education had an important role as an addition to the floor image that was shown in conversations about nature and taking care of it. In the end there was a handicraft that fulfilled the story and supported children’s fine motor skills.

The feedback showed that the workshop in its entirety was successful. Familiarizing with the parish premises was felt to be important also so that the children could concentrate on the workshop. The other subjects in the inquiry are possible to use in the future action. The developed action can stay permanent in the future as a part of co-operation with communal early-childhood education.


Keywords: worldview education, floor images, parish, early-childhood education
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste