Vierauden kitka luovan yhteistyön lämmittäjänä : Kokemuksia monimuotoisen liikkuvuuden pilotoinnista taidekoulutuksessa
Jones, Paul; Mayman, Guy; Regan, Tomas (2025)
Jones, Paul
Mayman, Guy
Regan, Tomas
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025090294051
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025090294051
Tiivistelmä
Keväällä 2023 ja 2024 kaksi kuvataiteen opiskelijaryhmää kohtasi toisensa – ensin verkossa, sitten kasvotusten. Kohtaaminen synnytti joukon havainnoivia ja dokumentoivia taideteoksia, unohtumattomia oppimiskokemuksia sekä joukon pedagogisia päätelmiä.
Tämä kaksivuotinen pilottiprojekti tarjosi ainutlaatuisen tilaisuuden tarkastella taiteellista työskentelyä, oppimista ja yhteistyötä vierauden ja kokemuksellisuuden näkökulmasta. Projektin aikana havaittiin, kuinka paikanvaihdos ja uusi konteksti voivat toimia katalyyttina luovalle ajattelulle. Astuessaan ulos omista totutuista työskentelytavoistaan opiskelijat reagoivat ympäristön muutokseen uusilla, innovatiivisilla tavoilla. Tämä toi esiin taiteellisen prosessin herkkyyden kontekstille ja tilallisille järjestyksille.
Pedagogisesti projekti osoitti, että aidossa, tilannesidonnaisessa työelämää vastaavassa työskentelyssä opiskelijat ottavat luonnollisesti vastuuta omasta tekemisestään. Kun heille annettiin vapaus ja mahdollisuus ratkaista käytännön haasteita itse, heidän sitoutumisensa ja luovuutensa kasvoivat. Tämä korostaa työelämälähtöisen oppimisen ja kokemuksellisuuden merkitystä taidekoulutuksessa.
Lopulta pilotti ei ollut pelkästään kahden oppilaitoksen välinen kokeilu, vaan myös tapa kehittää uusia toimintamalleja taiteellisen työskentelyn, kansainvälisen yhteistyön ja taidepedagogiikan yhdistämiseen. Näistä lähtökohdista syntynyt yhteinen näyttely ei ollut vain projektin lopputulos, vaan myös osoitus siitä, miten taiteellinen dialogi voi rakentua yli paikkojen, kulttuurien ja työskentelytapojen rajojen. Projekti ei päättynyt tähän – sen herättämät kysymykset ja ideat jäävät elämään sekä osallistujien työskentelyssä että mahdollisina tulevina yhteistyömuotoina.
Tämä kaksivuotinen pilottiprojekti tarjosi ainutlaatuisen tilaisuuden tarkastella taiteellista työskentelyä, oppimista ja yhteistyötä vierauden ja kokemuksellisuuden näkökulmasta. Projektin aikana havaittiin, kuinka paikanvaihdos ja uusi konteksti voivat toimia katalyyttina luovalle ajattelulle. Astuessaan ulos omista totutuista työskentelytavoistaan opiskelijat reagoivat ympäristön muutokseen uusilla, innovatiivisilla tavoilla. Tämä toi esiin taiteellisen prosessin herkkyyden kontekstille ja tilallisille järjestyksille.
Pedagogisesti projekti osoitti, että aidossa, tilannesidonnaisessa työelämää vastaavassa työskentelyssä opiskelijat ottavat luonnollisesti vastuuta omasta tekemisestään. Kun heille annettiin vapaus ja mahdollisuus ratkaista käytännön haasteita itse, heidän sitoutumisensa ja luovuutensa kasvoivat. Tämä korostaa työelämälähtöisen oppimisen ja kokemuksellisuuden merkitystä taidekoulutuksessa.
Lopulta pilotti ei ollut pelkästään kahden oppilaitoksen välinen kokeilu, vaan myös tapa kehittää uusia toimintamalleja taiteellisen työskentelyn, kansainvälisen yhteistyön ja taidepedagogiikan yhdistämiseen. Näistä lähtökohdista syntynyt yhteinen näyttely ei ollut vain projektin lopputulos, vaan myös osoitus siitä, miten taiteellinen dialogi voi rakentua yli paikkojen, kulttuurien ja työskentelytapojen rajojen. Projekti ei päättynyt tähän – sen herättämät kysymykset ja ideat jäävät elämään sekä osallistujien työskentelyssä että mahdollisina tulevina yhteistyömuotoina.
