Lukio-opiskelijoiden kokemuksia opiskeluterveydenhuollon palveluista Helsingissä
Varala, Jade (2025)
Varala, Jade
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025083124303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025083124303
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten toisen asteen lukio-opiskelijat kokevat opiskeluterveydenhuollon palvelut ja mitä he toivovat palveluilta jatkossa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa nuorten vastauksiin perustuen Helsingin kaupungin opiskeluterveydenhuollon palveluiden kehittämiseen. Opinnäytetyö toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena viidessä Helsingin alueen lukiossa, jonka tutkimusjoukkona toimi lukio-opiskelijoiden harkinnanvarainen näyte. Yhteistyökoulut valittiin mahdollisimman hyvin kaikkia Helsingin kouluja edustavaksi.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä, mutta myös laadullisen tutkimuksen elementtejä hyödynnettiin kolmen avoimen kysymyksen kohdalla. Kyselylomake lähetettiin yhteistyölukioiden kolmannen ja neljännen vuoden opiskelijoille. Kyselylomake lähettiin Webropol -linkkinä saatekirjeen kanssa koulujen Wilma -järjestelmän kautta. Kyselyyn vastasi yhteensä 51 lukio-opiskelijaa.
Opinnäytetyön tuloksina nousi esiin opiskeluterveydenhuollon palveluiden tärkeys, yksilöllisten kohtaamisten laatu ja monipuolinen tuki sekä apu tarvittaessa. Vastauksissa esille nousi myös nuorten kokemusten erot esimerkiksi sukupuolten välillä sekä se, että tuen saannin tarve vaihteli eri terveyden osa-alueilla. Tulosten perusteella palvelut eivät kuitenkaan tavoita kaikkia nuoria ja erot eri palveluiden välillä eivät ole nuorille selvillä. Kehittämisehdotuksina nousi mahdollisimman matalankynnyksen apu, sujuvampi ajanvaraus ja jatko-ohjaus eri palveluiden välillä. Lisäksi toivottiin palveluihin vahvempaa ohjausta esimerkiksi opettajien taholta. Yksilöllinen kohtaaminen nähtiin tärkeänä ja huolta nousi nuorten päihteidenkäytöstä ja mielenterveydentuen tarpeesta. Näihin tulisi panostaa vastausten perusteella erityisesti palveluita kehitettäessä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa palveluiden suunnittelussa sekä kehittämisessä. Lisäksi tämän opinnäytetyön pohjalta voidaan tehdä jatkotutkimuksia tarpeen mukaan.
Asiasanat: opiskeluhuolto, opiskeluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, lukio-opiskelija, palveluiden tarve, kokemukset, kehittämisideat, opiskeluhyvinvointi
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä, mutta myös laadullisen tutkimuksen elementtejä hyödynnettiin kolmen avoimen kysymyksen kohdalla. Kyselylomake lähetettiin yhteistyölukioiden kolmannen ja neljännen vuoden opiskelijoille. Kyselylomake lähettiin Webropol -linkkinä saatekirjeen kanssa koulujen Wilma -järjestelmän kautta. Kyselyyn vastasi yhteensä 51 lukio-opiskelijaa.
Opinnäytetyön tuloksina nousi esiin opiskeluterveydenhuollon palveluiden tärkeys, yksilöllisten kohtaamisten laatu ja monipuolinen tuki sekä apu tarvittaessa. Vastauksissa esille nousi myös nuorten kokemusten erot esimerkiksi sukupuolten välillä sekä se, että tuen saannin tarve vaihteli eri terveyden osa-alueilla. Tulosten perusteella palvelut eivät kuitenkaan tavoita kaikkia nuoria ja erot eri palveluiden välillä eivät ole nuorille selvillä. Kehittämisehdotuksina nousi mahdollisimman matalankynnyksen apu, sujuvampi ajanvaraus ja jatko-ohjaus eri palveluiden välillä. Lisäksi toivottiin palveluihin vahvempaa ohjausta esimerkiksi opettajien taholta. Yksilöllinen kohtaaminen nähtiin tärkeänä ja huolta nousi nuorten päihteidenkäytöstä ja mielenterveydentuen tarpeesta. Näihin tulisi panostaa vastausten perusteella erityisesti palveluita kehitettäessä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa palveluiden suunnittelussa sekä kehittämisessä. Lisäksi tämän opinnäytetyön pohjalta voidaan tehdä jatkotutkimuksia tarpeen mukaan.
Asiasanat: opiskeluhuolto, opiskeluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, lukio-opiskelija, palveluiden tarve, kokemukset, kehittämisideat, opiskeluhyvinvointi