Kausityön houkuttelevuus työnantajan kilpailueduksi
Soininen, Nina (2025)
Soininen, Nina
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092224947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092224947
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin kausityön houkuttelevuutta lisääviä keinoja, sekä niiden hyödyntämistä työnantajan kilpailuetuna kausityöntekijöiden sitouttamisessa. Kehittämistyön kohteena oli kulttuurihistoriallisesti merkittävä Laukon kartano, jossa pyritään aktiivisesti edistämään kausityöntekijöiden sitouttamista, työhyvinvointia, sekä työviihtyvyyttä. Kehittämistyö edistää Laukon kartanon korkeatasoisen yritysbrändin säilymistä, vahvistamalla kausityöntekijöiden työmotivaatiota. Työntekijöiden kokemukset merkityksellisestä työstä, sekä työstä saatu palaute luovat edellytyksiä laadukkaalle työpanokselle.
Tavoitteena oli luoda kokonaisvaltainen ymmärrys siitä, millaiset tekijät lisäävät työnantajan vetovoimaa ja edistävät kausityöntekijöiden sitoutumista. Menetelmiksi valitsin kyselyn ja aivoriihen. Kyselyn avulla oli mahdollista tavoittaa kaikki kausityöntekijät ja saada mahdollisimman monen henkilön ääni kuuluville. Kausityössä, jossa työntekiöiden työsuhteet ovat hyvin erimittaisia, koin kyselyn olevan tehokkain ja ajankäytön suhteen käytönnöllisin tapa aineiston keräämiseen. Kysely antaa mahdollisuuden suljettujen vaihtoehtokysymysten lisäksi avoimiin kysymyksiin, ja voidaan toteuttaa vaarantamatta vastaajan anonymiteettia.
Kyselyssä ilmenneiden kehityskohteiden käsittelemiseen järjestin aivoriihen, jossa osallistujien kanssa pohditiin toivottuja kehityskohteita, sekä tiivistettiin keskeiset kehityskohteet, joihin haluttiin jatkotoimia tulevaa matkailukautta ajatellen.
Kehitystyön tuloksena syntyi tiivistetty yhteenveto aivoriihessä esiinnostetuista kehitystkohteista. Tuotoksesta ilmenee selkeästi kausityöntekiöjiden näkemys konkreettisista jatkokehittämiskohteista.
Opinnäytetyöni tietoperusta rakentuu yritysbrändin muodostumiseen ja sen merkitykseen Laukon kartanolle, sekä kotimaan matkailuun ja tapahtumamatkailuun, jotka molemmat liittyvät Laukon kartanon matkailusesonkiin ja kausityöntekijätarpeeseen. Tämän lisäksi tietoperustassa selvitin työnantajan velvollisuuksia koskien kausityöntekijöitä, sekä työssä viihtymiseen liittyvää teoriatietoa, unohtamatta työn imun kokemusta kausityöntekijöiden sitouttamisen vahvistamiseksi.
Tavoitteena oli luoda kokonaisvaltainen ymmärrys siitä, millaiset tekijät lisäävät työnantajan vetovoimaa ja edistävät kausityöntekijöiden sitoutumista. Menetelmiksi valitsin kyselyn ja aivoriihen. Kyselyn avulla oli mahdollista tavoittaa kaikki kausityöntekijät ja saada mahdollisimman monen henkilön ääni kuuluville. Kausityössä, jossa työntekiöiden työsuhteet ovat hyvin erimittaisia, koin kyselyn olevan tehokkain ja ajankäytön suhteen käytönnöllisin tapa aineiston keräämiseen. Kysely antaa mahdollisuuden suljettujen vaihtoehtokysymysten lisäksi avoimiin kysymyksiin, ja voidaan toteuttaa vaarantamatta vastaajan anonymiteettia.
Kyselyssä ilmenneiden kehityskohteiden käsittelemiseen järjestin aivoriihen, jossa osallistujien kanssa pohditiin toivottuja kehityskohteita, sekä tiivistettiin keskeiset kehityskohteet, joihin haluttiin jatkotoimia tulevaa matkailukautta ajatellen.
Kehitystyön tuloksena syntyi tiivistetty yhteenveto aivoriihessä esiinnostetuista kehitystkohteista. Tuotoksesta ilmenee selkeästi kausityöntekiöjiden näkemys konkreettisista jatkokehittämiskohteista.
Opinnäytetyöni tietoperusta rakentuu yritysbrändin muodostumiseen ja sen merkitykseen Laukon kartanolle, sekä kotimaan matkailuun ja tapahtumamatkailuun, jotka molemmat liittyvät Laukon kartanon matkailusesonkiin ja kausityöntekijätarpeeseen. Tämän lisäksi tietoperustassa selvitin työnantajan velvollisuuksia koskien kausityöntekijöitä, sekä työssä viihtymiseen liittyvää teoriatietoa, unohtamatta työn imun kokemusta kausityöntekijöiden sitouttamisen vahvistamiseksi.