Pihapedagogiikka-materiaalipaketti varhaiskasvatukseen
Westerberg, Heidi; Tiili, Maija (2025)
Westerberg, Heidi
Tiili, Maija
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092024905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092024905
Tiivistelmä
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa yhteiskehittämisen menetelmin tutkin ja toimin ympäristössäni -oppimisen alueeseen perustuva materiaalipaketti varhaiskasvatuksen pihapedagogiikan vahvistamiseksi ja kokonaisvaltaisen pedagogiikan tukemiseksi ulkotoiminnassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa pihapedagogiikkaa sekä tarjota valmiita toiminnallisia ideoita ja materiaaleja tutkin ja toimin ympäristössäni -oppimisen alueen sisällöllä, jotka tukevat lasten tutkivaa ja toiminnallista oppimista ulkotoiminnassa. Opinnäytetyön toteuttamisympäristöinä toimivat kaksi Helsingin kaupungin päiväkotia, Loiske ja Suvi, ja yhteistyökumppaneina olivat molempien päiväkotien varhaiskasvatuksen ammattilaisia.
Pedagogiseen materiaalipaketin sisältöä suunniteltiin, toteutettiin ja arvioitiin yhteistyökumppaneiden kanssa hyödyntäen yhteiskehittämistä. Yhteiskehittämisen menetelminä käytettiin työpajatyöskentelyä, dialogisuutta ja kehittävää arviointia. Yhteiskehittämisen prosessissa hyödynnettiin reflektiivistä kehittämisen mallia sekä vertaiskehittämistä avoimissa keskusteluissa, joissa korostuivat yhdessä ajatteleminen, kokeileminen ja uuden oppiminen.
Yhteiskehittämisen tuloksena syntyi pedagoginen materiaalipaketti, joka sisälsi toimintaideoita tutkin ja toimin ympäristössäni -oppimisalueen tavoitteiden toteuttamiseksi päiväkotien ulkoilutilanteissa. Materiaalipaketti jaoteltiin matemaattisiin, ympäristökasvatukseen ja teknologiakasvatukseen liittyviin sisältöihin, ja sisällössä huomioitiin vuodenaikojen vaihtelu, ekologisuus, edullisuus ja kestävyys.
Opinnäytetyössä syntynyt pedagoginen materiaalipaketti vahvisti pihapedagogiikkaa ja tuki lasten yhdenvertaisia oppimismahdollisuuksia ulkoympäristössä. Yhteiskehittämisen prosessi toi esiin varhaiskasvatuksen ammattilaisten osaamista, mahdollisti materiaalipaketin käytettävyyden varhaiskasvatuksen arjessa ja tuki lasten osallisuutta, toimijuutta ja oppimista edistävien pedagogisten käytäntöjen kehittämistä.
Pedagogiseen materiaalipaketin sisältöä suunniteltiin, toteutettiin ja arvioitiin yhteistyökumppaneiden kanssa hyödyntäen yhteiskehittämistä. Yhteiskehittämisen menetelminä käytettiin työpajatyöskentelyä, dialogisuutta ja kehittävää arviointia. Yhteiskehittämisen prosessissa hyödynnettiin reflektiivistä kehittämisen mallia sekä vertaiskehittämistä avoimissa keskusteluissa, joissa korostuivat yhdessä ajatteleminen, kokeileminen ja uuden oppiminen.
Yhteiskehittämisen tuloksena syntyi pedagoginen materiaalipaketti, joka sisälsi toimintaideoita tutkin ja toimin ympäristössäni -oppimisalueen tavoitteiden toteuttamiseksi päiväkotien ulkoilutilanteissa. Materiaalipaketti jaoteltiin matemaattisiin, ympäristökasvatukseen ja teknologiakasvatukseen liittyviin sisältöihin, ja sisällössä huomioitiin vuodenaikojen vaihtelu, ekologisuus, edullisuus ja kestävyys.
Opinnäytetyössä syntynyt pedagoginen materiaalipaketti vahvisti pihapedagogiikkaa ja tuki lasten yhdenvertaisia oppimismahdollisuuksia ulkoympäristössä. Yhteiskehittämisen prosessi toi esiin varhaiskasvatuksen ammattilaisten osaamista, mahdollisti materiaalipaketin käytettävyyden varhaiskasvatuksen arjessa ja tuki lasten osallisuutta, toimijuutta ja oppimista edistävien pedagogisten käytäntöjen kehittämistä.
