Opiskelijoiden ahdingonsietotaidot: oman kehon ja mielen kuunteleminen ahdistuksen tunnistamiseksi ja sietämiseksi
Niemi, Maija; Poikolainen, Laura; Vivolin, Patricia (2025)
Niemi, Maija
Poikolainen, Laura
Vivolin, Patricia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092024901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092024901
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä opiskelijoiden tietoisuutta ahdistuksen tunnistamisesta ja sietämisestä tuottamalla heille suunnattu animoitu video, joka tukee mielen hyvinvointia. Työ toteutettiin yhteistyössä Diakonia-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta O’Diakon kanssa kehittämispainotteisesti.
Kehittämistyö alkoi taustan tutkimisella, jossa perehdyttiin ahdistuksen ilmiöön, nuorten aikuisten mielenterveyteen sekä opiskelijoiden yleisiin haasteisiin ja ahdistuneisuutta aiheuttaviin tekijöihin. Tavoitteena oli auttaa opiskelijoita tunnistamaan ahdistusta ja kehittämään keinoja sen sietämiseen, erityisesti opintojen aikana, jolloin stressi ja paineet voivat olla suuria.
Kehittämisprosessiin kuului huolellinen suunnittelu, aiheen ja näkökulmien rajaaminen sekä käsikirjoituksen tuottaminen animaatiolle. Video tuotettiin yhteistyössä O’Diakon kanssa, ja sen sisältöä arvioitiin heidän palautteensa perusteella. Palautteen mukaan video oli toimiva ja saavutti sille asetetut tavoitteet, tarjoten opiskelijoille käytännön vinkkejä ahdistuksen tunnistamiseen ja hallintaan.
Tuloksena syntyi opiskelijoille suunnattu informatiivinen ja visuaalisesti selkeä animoitu video, joka tukee opiskelijoiden hyvinvointia ja voi toimia vertaistuellisena materiaalina kouluyhteisöissä. Työ tarjoaa myös suosituksia ja jatkokehitysehdotuksia animaatioiden ja muiden tukimateriaalien käyttöön opiskelijoiden mielenterveyden tukemiseksi. The purpose of this thesis was to raise students' awareness of recognizing and tolerating anxiety by producing an animated video aimed at them that supports the well-being of the mind. The work was carried out in cooperation with O'Diako, the student union of Diaconia University of Applied Sciences, with a development focus.
The development work began with background research, which focused on the phenomenon of anxiety, the mental health of young adults, and the general challenges and factors that cause anxiety among students. The goal was to help students identify anxiety and develop ways to tolerate it, especially during their studies, when stress and pressure can be high.
The development process involved careful planning, delineating the topic and perspectives, and producing a script for the animation. The video was produced in collaboration with O'Diako, and its content was evaluated based on their feedback. According to feedback, the video was functional and achieved the goals set for it, providing students with practical tips for identifying and managing anxiety.
The result was an informative and visually clear animated video aimed at students, which supports student well-being and can serve as a peer-to-peer material in school communities. The work also provides recommendations and further development suggestions for the use of animations and other supporting materials to support students' mental health.
Kehittämistyö alkoi taustan tutkimisella, jossa perehdyttiin ahdistuksen ilmiöön, nuorten aikuisten mielenterveyteen sekä opiskelijoiden yleisiin haasteisiin ja ahdistuneisuutta aiheuttaviin tekijöihin. Tavoitteena oli auttaa opiskelijoita tunnistamaan ahdistusta ja kehittämään keinoja sen sietämiseen, erityisesti opintojen aikana, jolloin stressi ja paineet voivat olla suuria.
Kehittämisprosessiin kuului huolellinen suunnittelu, aiheen ja näkökulmien rajaaminen sekä käsikirjoituksen tuottaminen animaatiolle. Video tuotettiin yhteistyössä O’Diakon kanssa, ja sen sisältöä arvioitiin heidän palautteensa perusteella. Palautteen mukaan video oli toimiva ja saavutti sille asetetut tavoitteet, tarjoten opiskelijoille käytännön vinkkejä ahdistuksen tunnistamiseen ja hallintaan.
Tuloksena syntyi opiskelijoille suunnattu informatiivinen ja visuaalisesti selkeä animoitu video, joka tukee opiskelijoiden hyvinvointia ja voi toimia vertaistuellisena materiaalina kouluyhteisöissä. Työ tarjoaa myös suosituksia ja jatkokehitysehdotuksia animaatioiden ja muiden tukimateriaalien käyttöön opiskelijoiden mielenterveyden tukemiseksi.
The development work began with background research, which focused on the phenomenon of anxiety, the mental health of young adults, and the general challenges and factors that cause anxiety among students. The goal was to help students identify anxiety and develop ways to tolerate it, especially during their studies, when stress and pressure can be high.
The development process involved careful planning, delineating the topic and perspectives, and producing a script for the animation. The video was produced in collaboration with O'Diako, and its content was evaluated based on their feedback. According to feedback, the video was functional and achieved the goals set for it, providing students with practical tips for identifying and managing anxiety.
The result was an informative and visually clear animated video aimed at students, which supports student well-being and can serve as a peer-to-peer material in school communities. The work also provides recommendations and further development suggestions for the use of animations and other supporting materials to support students' mental health.
