Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Taidoista turvaa : dialektisesta käyttäytymisterapiasta inspiroitunut materiaalipankki lastensuojeluyksikköön

Helme, Mikko; Luostarinen, Nick (2025)

 
Avaa tiedosto
Helme_Luostarinen.pdf (1.282Mt)
Lataukset: 


Helme, Mikko
Luostarinen, Nick
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092024910
Tiivistelmä
Monilla lastensuojelun sijaishuoltoon sijoitetuilla nuorilla on haasteita mielenterveyden ja itsesäätelyn kanssa. Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoitus oli koota dialektisen käyttäytymisterapian menetelmistä inspiroitunut materiaalipankki, jota voi hyödyntää nuorten ohjaustyössä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä erityistason lastensuojeluyksikkö Auran kanssa, jonka asiakasprofiili on 12–17-vuotiaat psyykkisesti oireilevat nuoret.

Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee sijaishuollon tilannetta Suomessa, traumatisoitumisen vaikutuksia sekä dialektisen käyttäytymisterapian teoreettista pohjaa ja soveltuvuutta sijaishuoltoon. Kehittämisprosessin aikana haastateltiin yksikön vastaavaa ohjaajaa ja kerättiin palautetta ohjaajilta materiaalipankin toimivuudesta arjen työssä. Palaute kerättiin anonyymillä kyselylomakkeella, jossa kartoitettiin ohjaajien kokemuksia materiaalien helppokäyttöisyydestä sekä soveltuvuudesta yksikön toimintaympäristöön.

Materiaalipankki sisältää psykoedukatiivisia sisältöjä sekä käytännönläheisiä harjoitteita, jotka on suunniteltu tukemaan nuorten tunnetaitojen kehittymistä, itsesäätelyä ja arjen vakauttamista. Harjoitteet liittyvät esimerkiksi tunteiden tunnistamiseen, vaikeiden tunteiden käsittelyyn ja akuutin henkisen pahan olon lievittämiseen. Psykoedukatiivisessa osiossa käsitellään näitä aiheita syvällisemmin sekä esimerkiksi unen ja säännöllisen arkirytmin merkitystä. Ohjaajat voivat valita materiaaleista yksilöllisesti kunkin nuoren tilanteeseen parhaiten soveltuvia menetelmiä. Näitä voi hyödyntää esimerkiksi omaohjaajatyöskentelyssä. Nuori voi myös halutessaan koota omaohjaajansa kanssa omiin tarpeisiinsa räätälöidyn kokonaisuuden materiaalipankin sisällöistä.

Palaute materiaalipankista oli pääosin positiivista. Auran ohjaajat ilmaisivat palautelomakkeessa, että materiaalit hyödyttivät nuoria. Materiaalipankki jää yksikön omaan käyttöön, eikä sitä julkaista. Dialektisen käyttäytymisterapian hyödyntämisestä sijaishuollossa on jo tehty tutkimusta, mutta dialektisen käyttäytymisterapian ja vuorovaikutteisen kehityspsykoterapian hyödyntäminen yhdessä on vielä tuntematon alue, ja sopisi hyvin tutkimustyöhön tulevaisuudessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste