Tuore leipä ja lämmin syli : Seurakuntayhtymän iltapäivätoiminnan laatu
Kinnunen, Leena (2015)
Kinnunen, Leena
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275122
Tiivistelmä
Kinnunen, Leena. Tuore leipä ja lämmin syli, seurakuntayhtymän iltapäivätoi-minnan laatu. Diak Etelä, kevät 2015, 38 s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelman, Kirkon varhaiskasvatus-työn suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + Kirkon varhaiskasvatusohjaa-ja + lastentarhanopettaja kelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä iltapäivätoiminnan laatutyöskentelyn tu-eksi tietoa siitä, mitä iltapäivätoimintaan osallistujat kokevat tärkeäksi ja mistä laadukas iltapäivätoiminta muodostuu. Tavoitteena oli selvittää, miten kristillinen kasvatus näkyy seurakuntayhtymän järjestämässä iltapäivätoiminnassa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen menetelmiä käyttäen kymmenessä iltapäivätoimintapaikassa. Aineistonkeruumenetelmänä käytin kyselylomaketta. Kyselylomake osoitettiin kaikille seurakuntayhtymän iltapäivätoimintaan osallistujille. Aineiston analysoinnissa käytin sisällönanalyy-siä.
Työn tulosten perusteella voi todeta, että kristillinen kasvatus ja sen kasteope-tus eivät liity oleellisena osana seurakuntayhtymän järjestämän iltapäivätoimin-nan laatuun. Työhön osallistujien laadunmääritteinä olivat aito välittäminen, yh-dessä tekeminen kavereiden kanssa sekä terveellinen välipala.
Johtopäätöksenä olivat, että seurakuntayhtymän iltapäivätoiminnan laatua mää-rittävät kristillisen kasvatuksen lähtökohdat ja tavoitteet, joita olivat luottamus, tasavertaisuus ja välittäminen. Näiltä osin voi päätellä, että kirkon lapsilähtöinen ja aikuisjohtoinen iltapäivätoiminta oli koettu osallistujien kesken turvalliseksi ja laadukkaaksi.
Asiasanat: aamu- ja iltapäivätoiminta, kristillinen kasvatus, laatu 
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä iltapäivätoiminnan laatutyöskentelyn tu-eksi tietoa siitä, mitä iltapäivätoimintaan osallistujat kokevat tärkeäksi ja mistä laadukas iltapäivätoiminta muodostuu. Tavoitteena oli selvittää, miten kristillinen kasvatus näkyy seurakuntayhtymän järjestämässä iltapäivätoiminnassa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen menetelmiä käyttäen kymmenessä iltapäivätoimintapaikassa. Aineistonkeruumenetelmänä käytin kyselylomaketta. Kyselylomake osoitettiin kaikille seurakuntayhtymän iltapäivätoimintaan osallistujille. Aineiston analysoinnissa käytin sisällönanalyy-siä.
Työn tulosten perusteella voi todeta, että kristillinen kasvatus ja sen kasteope-tus eivät liity oleellisena osana seurakuntayhtymän järjestämän iltapäivätoimin-nan laatuun. Työhön osallistujien laadunmääritteinä olivat aito välittäminen, yh-dessä tekeminen kavereiden kanssa sekä terveellinen välipala.
Johtopäätöksenä olivat, että seurakuntayhtymän iltapäivätoiminnan laatua mää-rittävät kristillisen kasvatuksen lähtökohdat ja tavoitteet, joita olivat luottamus, tasavertaisuus ja välittäminen. Näiltä osin voi päätellä, että kirkon lapsilähtöinen ja aikuisjohtoinen iltapäivätoiminta oli koettu osallistujien kesken turvalliseksi ja laadukkaaksi.
Asiasanat: aamu- ja iltapäivätoiminta, kristillinen kasvatus, laatu
